Home » Yleinen

Kategoria: Yleinen

energiakatselmus

Muistathan laittaa energiakatselmuksesi kuntoon

Energiatehokkuuslain mukaan suurten yritysten energiankulutusta on tarkasteltava neljän vuoden välein. Seuraava määräaika on 5.12.2019.

Energiakatselmukseen kootaan tarvittavat tiedot yrityksen energiatehokkuuden parantamismahdollisuuksien kartoittamista varten, eli käytännössä kaikki yrityksen energiaa käyttävät toiminnot, ja niiden avulla tunnistetaan tärkeimmät kehittämiskohteet. Ideana on löytää merkittävimmät ja kustannustehokkaimmat energiatehokkuustoimenpiteet, ja siten auttaa yritystä hallitsemaan paremmin energiankulutustaan ja tuoda yritykselle hyötyjä vähentämällä energiankulutusta ja energiankäyttöön liittyviä kustannuksia. Energiakatselmus sisältää suunnitelman tulevista kohdekatselmuksista, joissa kartoitetaan yksityiskohtaisesti kohteen nykytila ja tehostamismahdollisuudet. Lue lisää asiantuntijamme blogista.

Energiankulutus on iso haaste yrityksille kustannusten ja ilmastovaikutusten vuoksi. Tiedätkö, miten yrityksenne energiankulutusta voi vähentää? Autamme teitä löytämään merkittävimmät ja kustannustehokkaimmat energiatehokkuustoimenpiteet.

Ota yhteyttä ja sovi keskustelusta Ecobion energia-asiantuntijan kanssa.

 

Leena Tähkämö

Johtava konsultti, DI (sähkötekn.), TkT

Puh 020 756 2301

leena.tahkamo@ecobio.fi

varatoimitusjohtaja

Henrik Österlund Ecobio Oy:n varatoimitusjohtajaksi

Diplomi-insinööri Henrik Österlund, 47, on valittu Ecobio Oy:n varatoimitusjohtajaksi 11.1.2019 alkaen.

”Henrik Österlund tuo upean lisän Ecobion tiimiin. Hänellä on vankka ja monipuolinen kokemus asiantuntijatyön johtamisesta, vaativasta asiantuntijatyöstä, asiantuntijapalvelujen tuotteistamisesta sekä sidosryhmäverkostojen fasilitoinnista kestävän kehityksen aihealueella. Hänen sidosryhmäverkostonsa kattavat laajasti elinkeinoelämän eri toimialajärjestöt, yritykset ja ministeriöt.”, toteaa Ecobio Oy:n hallituksen puheenjohtaja Sanna Perkiö.

”Olen erittäin innostunut päästessäni osaksi Ecobion asiantuntevaa ja dynaamista tiimiä. Asiakkaiden kestävään kehitykseen liittyvien moninaisten tarpeiden ratkaiseminen on asia, jota odotan innolla. Uskon, että aiempi kokemukseni asiantuntijatehtävistä, asiantuntijapalvelujen tuotteistamisesta ja johtamisesta tulee hyödyttämään monin eri tavoin Ecobion tiimiä, jotta voimme palvella laajenevaa asiakaskuntaamme entistäkin paremmin.”, Henrik Österlund toteaa.

Henrik Österlund siirtyy Ecobioon Motiva Oy:stä, jossa hän on työskennellyt yli kymmenen vuoden ajan vaativissa asiantuntija- ja johtotehtävissä, mm. materiaalitehokkuus- ja kiertotaloushankkeiden parissa. Henrik Österlund työskenteli aikaisemmin yhdeksän vuoden ajan Ecobiossa, jossa hän projektipäällikkönä veti hankkeita liittyen mm. tuotteiden elinkaariarviointiin, YVA:an ja ympäristöjohtamiseen.

 

Lisätiedot

Sanna Perkiö, Ecobio Oy:n hallituksen puheenjohtaja, puh. 020 756 9451, sanna.perkio@ecobio.fi

Taru Halla, Ecobio Oy:n toimitusjohtaja, puh. 020 756 9456, taru.halla@ecobio.fi

Henrik Österlund, Ecobio Oy:n varatoimitusjohtaja, puh.020 756 9457, henrik.osterlund@ecobio.fi

Ecobio tarjoaa yritysvastuun, kiertotalouden ja kestävän kehityksen asiantuntijapalveluja sekä Ecobio Manager -pilvipalvelun säädösseurantaan ja kemikaalien hallintaan. Asiakkaitamme ovat niin suuryritykset kuin pienemmätkin organisaatiot. Ecobio on Pohjoismaiden vanhin ympäristökonsultoinnin yritys ja tiennäyttäjä ympäristöalan asiantuntijapalveluiden kehittämisessä. Olemme toteuttaneet menestyksellä monia vaativien asiakkaiden uutuushankkeita jo vuodesta 1989 lähtien, ja meidät on palkittu kahdesti innovatiivisuudestamme.

SVHC

6 uutta ainetta lisätty erityistä huolta aiheuttavien aineiden (SVHC) ehdokasluetteloon

15.1.2019

EU:n jäsenmaiden komitea (Member State Committee, MSC) on tunnistanut 6 uutta ainetta erityistä huolta aiheuttaviksi aineiksi (SVHC), ja nämä on lisätty ehdokasluetteloon lupamenettelyä varten. Luettelossa on lisäyksen jälkeen 197 ainetta. Ehdokasluetteloon sisällyttäminen tuo välittömästi velvollisuuksia aineen toimittajille, ja ehdokasluettelosta aine voi päätyä REACH-asetuksen luvanvaraisten aineiden luetteloon (Liite XIV).

Luetteloon lisätyt aineet ovat:

  • 2,2-bis(4′-hydroxyphenyl)-4-methylpentane (CAS 6807-17-6): Lisääntymismyrkyllinen.
  • Benzo[k]fluoranthene (CAS 207-08-9): Syöpää aiheuttava, hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Fluoranthene (CAS 206-44-0): Hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Phenanthrene (CAS 85-01-8): Erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Pyrene (CAS 129-00-0): Hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • 1,7,7-trimethyl-3-(phenylmethylene)bicyclo[2.2.1]heptan-2-one (CAS 15087-24-8): Hormonitoimintaa häiritsevä.

ECHA:n tiedote: Six new substances added to the Candidate List

Ecobion asiantuntijat auttavat mielellään kemikaalilainsäädännön kysymyksissä. Kysy neuvoa tai pyydä lisätietoa meiltä, info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

Ecobio Manager – Säädösseuranta ja Kemikaalihallinta

lupamenettelyiden

Hallitus antanut esitykset lupamenettelyiden sujuvoittamiseksi

Ympäristönsuojelulakiin on annettu hallituksen esitys (HE 269/2018), jossa esitetään lupamenettelyiden yhteensovittamista. Kyseessä on ns. yhden luukun lainsäädäntöhanke, joka sujuvoittaisi lupamenettelyä. Lupamenettelyiden lisäksi muutos koskisi ympäristövaikutusten arviointia. Muutosten on tarkoitus astua voimaan 1.1.2021.

Esityksen mukaan useat lupamenettelyt ja viranomaispäätökset voitaisiin jatkossa yhdistää yhdeksi menettelyksi. Tällöin lupahakemukset jätetään ja kuulutetaan samanaikaisesti ja päätökset annetaan samanaikaisesti. Yhteensovittamisen edellytyksenä olisi, että hankkeelle haetaan ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa, vesilain mukaista lupaa tai maa-aineslain mukaista lupaa. Luvanhakija voi päättää, sovitetaanko yhteiskäsittelyä. Yhteensovittaminen voisi myös koskea vain osaa hankkeen edellyttämistä lupamenettelyistä.

Uudistukseen liittyy myös uusi valtion lupa- ja valvontavirasto (LUOVA), joka perustetaan maakuntauudistuksen yhteydessä 1.1.2021 alkaen. Lupien yhteiskäsittely ja päätöksen antaminen helpottuvat, kun luvittava ja valvova viranomainen eivät ole enää erillään.

YVA- ja lupamenettelyjen yhteensovittaminen toteutettaisiin säätämällä mahdollisuudesta kuulla ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta ympäristölupamenettelyn yhteydessä. Yhteiskuulemiselle säädettäisiin varattavaksi vähintään 45 päivän ja enintään 60 päivän kuulemisaika. Yhteiskuuleminen koskisi hankkeita, joissa ei ole useita realistisia toteuttamisvaihtoehtoja.

Yhden luukun periaatteen tehokas toteuttaminen lupamenettelyissä edellyttää, että asiointi eri viranomaisissa voi tapahtua sähköisesti. Lupien sähköistä käsittelyä ehdotetaan hallituksen esityksessä HE 268/2018. Sähköinen käsittely nopeuttaa lupamenettelyä ja helpottaa kuulutusta. Sähköisen käsittelyn on tarkoitus astua voimaan 1.1.2020.

Ilmoitusmenettely osaksi ympäristönsuojelulakia

Ympäristölupia vähentävä ilmoitusmenettely on astunut voimaan lakimuutoksella 1.1.2019. Muutoksen myötä osa aikaisemmin ympäristölupaa velvoittavista toiminnoista siirrettiin ympäristölupamenettelyä kevyempään ilmoitusmenettelyyn (YSL:n uusi luku 10 a). Ilmoitus on tehtävä vähintään 120 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista, mutta viranomainen voi ilmoituspäätöksessään myöntää aloittamisluvan myös aikaisemmin. Myös useita lain pykäliä tarkistettiin siten, että ympäristöluvanvaraista ja osin rekisteröitävää toimintaa koskevat säännökset ulotettiin koskemaan myös ilmoituksenvaraista toimintaa.

Ilmoituksenvaraiset toiminnot on esitetty lain liitteessä 4. Ilmoituksenvaraisia toimintoja ovat nestemäisten kemikaalien varastointi (100-50 000 m3), sahalaitokset (kapasiteetti < 20 000 m3), koneellinen kullankaivuu, tietyn eläinsuojat, autovarikot, ampumaradat, eläintarhat ja huvipuistot sekä joukko elintarvike- ja rehuteollisuuden toimintoja. Nykyiset lupapäätökset jäävät voimaan eikä ilmoitusta tarvitse tehdä, mikäli toiminta on pudotettu luvanvaraisesta ilmoituksenvaraiseksi.

 

Ecobio auttaa mielellään lupamenettelyihin liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

SVHC

KemiDigin käyttöönotto lähenee

KemiDigin (kemikaalitietojen digitaalinen hallinta) tavoitteena on luoda sujuva sähköinen palvelu yritysten kemikaaleihin liittyvien ilmoitusvelvoitteiden hoitamiseen, jossa kemikaalitiedot ovat yhdessä palvelussa tietoja tarvitsevien saatavilla. Palvelu otetaan käyttöön vuoden 2019 alkupuolella, jonka jälkeen yritykset hoitavat kemikaaleihin liittyvät ilmoitusvelvoitteet KemiDigin kautta. Myös kemikaalilaitosten toiminnantason määritykseen käytettävä suhdelukulaskuri siirtyy KemiDigiin.

KemiDigin ytimen muodostavat:

  • kemikaalirekisteri, joka sisältää markkinoilla olevat vaaralliset kemikaalit
  • ainerekisteri, jossa on tietoja aineista ja niistä koostetuista ryhmistä

Keskeiset päivämäärät:

  • KemiDigin käyttöönoton vuoksi kemikaali-ilmoitusten toimittaminen sähköpostitse kemikaalituoterekisteriiin päättyi 30.11.2018
  • 11.2018 mennessä toimitetut kemikaali-ilmoitukset siirtyvät KemiDigiin ja ovat yritysten käytettävissä
  • Uusia ilmoituksia voi toimittaa KemiDigiin helmikuussa 2019
  • Kemikaali-ilmoituksiin liittyvien määrätietojen keruuta vuodelta 2018 ei toteuteta vuoden 2019 maaliskuun alussa, vaan KemiDigin kautta myöhemmin kerrottavana ajankohtana

Ecobio auttaa mielellään KemiDigiin liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

energia

Blogi: Ajankohtaista energiakatselmuksista ja energianhallintajärjestelmästä

Energialla on merkittävä rooli vastuullisuus- ja kestävyysnäkökulmasta. Energiasektori aiheuttaa suurimman osan kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa. Yritysten energia-asioiden hallintaan liittyen on menossa useita muutoksia.

Suurten yritysten pakolliset energiakatselmukset toiselle kierrokselle

Energiatehokkuuslaki (1429/2014) velvoittaa suuret yritykset tekemään energiakatselmuksia vähintään neljän vuoden välein. Ensimmäinen energiakatselmuksien määräaika oli 5.12.2015 mennessä ja nämä tehdyt katselmukset on uusittava 5.12.2019 mennessä.

Lakisääteiset energiakatselmukset koskevat suuria yrityksiä, eli yrityksiä, joilla on yli 250 työntekijää, tai joiden liikevaihto on yli 50 miljoonaa euroa ja tase yli 43 miljoonaa euroa. Velvoite ei koske yrityksiä, joilla on joko energiatehokkuussopimus ja energiatehokkuusjärjestelmä ETJ+, tai sertifioitu ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä ja sertifioitu ETJ+. Suuri yritys välttää energiakatselmusvelvoitteen myös sertifioidulla ISO 50001 -energianhallintajärjestelmällä.

Energiakatselmuksen vastuuhenkilöllä on oltava Energiaviraston myöntämä pätevyys. Pätevyyden suorittaneet henkilöt löytyvät Energiaviraston ylläpitämästä vastuuhenkilörekisteristä.

Energiakatselmukseen kootaan tarvittavat tiedot yrityksen energiatehokkuuden parantamismahdollisuuksien kartoittamista varten, eli käytännössä kaikki yrityksen energiaa käyttävät toiminnot, ja niiden avulla tunnistetaan tärkeimmät kehittämiskohteet. Ideana on löytää merkittävimmät ja kustannustehokkaimmat energiatehokkuustoimenpiteet, ja siten auttaa yritystä hallitsemaan paremmin energiankulutustaan ja tuoda yritykselle hyötyjä vähentämällä energiankulutusta ja energiankäyttöön liittyviä kustannuksia. Energiakatselmus sisältää suunnitelman tulevista kohdekatselmuksista, joissa kartoitetaan yksityiskohtaisesti kohteen nykytila ja tehostamismahdollisuudet.

ISO 50001:n uudet vaatimukset

ISO 50001 -standardi määrittelee energiahallintajärjestelmän laatimiseen, toteuttamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät vaatimukset. Tällaisen energiahallintajärjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa organisaatiolle systemaattisen lähestymistavan energiatehokkuuden parantamiseksi. Energiatehokkuuden parantaminen pitää sisällään mitattavissa olevat parannukset energiatehokkuudessa, energiankäytössä ja -kulutuksessa. Standardista julkaistiin elokuussa 2018 uusi versio, joka korvaa aiemman, vuoden 2011 version. Merkittävimpiä muutoksia ovat standardin muuttaminen vastaamaan ISO-johtamisjärjestelmästandardien ylätason rakennetta (high level structure, HLS) sekä keskittyminen koko organisaation energiatehokkuuden parantamiseen. Lisäksi standardia on korjattu ja kehitetty käyttökokemusten pohjalta tekemällä siihen pieniä tarkennuksia.

ISO-johtamisjärjestelmää on systemaattisesti muutettu noudattamaan yhtenäistä ylätason rakennetta. Näin ollen ISO 9001, 14001 ja 45001 – ja nyt 50001 – noudattavat samaa rakennetta ja käyttävät yhteneviä termejä ja niiden määritelmiä. Näin ollen ISO 50001:n aiempi kronologinen järjestys muuttuu aihealuekohtaiseksi järjestelmäksi. Lisäksi ISO 50001 on nyt yhtenevä muiden ISO-johtamisjärjestelmästandardien kanssa riskiperusteisen lähestymistavan osalta. Tämä helpottaa rinnakkaisten järjestelmien hallintaa ja energianhallintajärjestelmään saa käytännössä apua muista ylätason rakennetta noudattavista johtamisjärjestelmistä.

ISO 50001 painottaa koko organisaation energiatehokkuuden parantamista ja energiankulutuksen vähentämistä. Standardi vaatii entistä selkeämmin osoittamaan jatkuvaa energiatehokkuuden parantamista. ISO 50001:lle on voimassa kolmen vuoden siirtymäaika.

Energia-asioihin apua Ecobion asiantuntijoilta

Suurten yritysten on uusittava energiakatselmuksensa joulukuuhun 2019 mennessä. Nyt on hyvä aika tarkistaa edellisen energiakatselmuksen toimenpide-ehdotukset ja kohdekatselmukset sekä suunnitella ja toteuttaa uusi energiakatselmus. Näin katselmukset ehtii toteuttaa hallitusti, järjestelmällisesti ja ajallaan.

Ecobio on auttanut useita yrityksiä energianhallintaan ja energiakatselmuksiin liittyvissä asioissa. Meiltä löytyy päteviä energiakatselmoijia yrityksenne tarpeisiin. Kysy myös Ecobio Manager -säädösseurantapalvelua mm. energiatehokkuuteen liittyvien säädösten seurantaan. Mikäli yrityksesi kaipaa asiantuntija-apua energiakatselmuksissa ja energiatehokkuuteen liittyvissä asioissa, ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

 

Leena Tähkämö,

Johtava konsultti

18.12.2018, Helsinki

ISO 45001

Blogi: ISO 45001 yrityksesi työterveyden ja työturvallisuuden hallintaan

Työterveyteen ja työturvallisuuteen keskittyvän ISO 45001 -johtamisjärjestelmän standardi saatiin pitkän valmistelun jälkeen julkaistua maaliskuussa 2018. Kyseinen standardi takaa yritykselle kansainvälisesti hyväksytyn viitekehyksen työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden parantamiseen, työpaikan riskien vähentämiseen, terveellisempien ja turvallisempien työolosuhteiden luomiseen sekä työtapaturmien ja sairauksien välttämiseen. Uuteen standardiin siirtymisessä sovelletaan 3 vuoden siirtymäaikaa. Siirtyminen vanhasta OHSAS 18001 työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmästä uuteen ISO 45001 mukaiseen järjestelmään tulee siis tehdä viimeistään maaliskuussa 2021.

ISO 45001 -standardin rakenne on tehty yhdenmukaiseksi vuonna 2015 julkaistujen ISO 14001 -ympäristöstandardin ja ISO 9001 -laatustandardin kanssa, mikä vähentää väärinymmärrystä eri standardien tulkinnan välillä sekä helpottaa yritysten sertifiointiauditointeja. Moni yritys kuitenkin miettii kuumeisesti, mikä ISO 45001 -standardissa on muuttunut aiempaan OHSAS 18001 -standardiin verrattuna?

ISO 45001 painottaa ylimmän johdon sitoutumista ja työntekijöiden mukaan ottamista työterveyttä ja työturvallisuutta edistäviin prosesseihin, kuten politiikkojen sekä riskinarviointien laadintaan. Erityisen keskeisessä roolissa ISO 45001 -järjestelmässä on myös työturvallisuuteen vaikuttavien sidosryhmien huomioiminen. Yrityksen tulisikin ottaa esimerkiksi korporaation sisäisten vaatimusten lisäksi huomioon muun muassa viranomaisten vaatimukset työterveyden ja työturvallisuuden suhteen. Lisäksi huomiota on tärkeä kiinnittää riskien hallintaan esimerkiksi sopimuskumppanien tai urakoitsijoiden osalta. ISO 45001 ottaakin huomioon työterveys- ja työturvallisuusasioiden hallinnan aiemmin totuttua laajemmassa mittakaavassa.

Suorituskyvyn mittaamista ja jatkuvaa parantamista

Suorituskyvyn mittaamisella ja jatkuvalla parantamisella on luonnollisesti tärkeä asema onnistuneen järjestelmän toteuttamisessa. Yrityksen on ISO 45001 -järjestelmässä muun muassa määritettävä, mitä turvallisuuteen liittyviä tekijöitä mitataan, millä tulokset varmistetaan oikeiksi, milloin mittaukset toteutetaan ja miten mittaustiedot viestitään omalle organisaatiolle ja sidosryhmille. Mittauksin voidaan seurata esimerkiksi työterveysvalituksia, onnettomuuksia, työhön liittyviä vaaratilanteita tai vammoja. Yritys voi tulosten perusteella tehdä vertailua esimerkiksi muihin organisaatioihin, standardeihin sekä yleisiin työterveys- ja työturvallisuustilastoihin. Riskien hallinnassa ISO 45001 korostaa työntekijöiden osaamiskriteerien määrittelyä OHSAS 18001 -järjestelmää voimakkaammin. Vaarojen tunnistamisessa keskeisessä roolissa on myös työntekijöiden kykyjen ja ihmisen toiminnasta johtuvien tekijöiden kuten inhimillisten virheiden huomioiminen. Henkilöstön on myös luonnollisesti oltava tietoinen oman toiminnan vaikutuksesta järjestelmän toimivuuteen. Tämä voidaan taata esimerkiksi organisaation eri portailla järjestettävillä koulutuksilla. Laajennetun riskinhallinnan ohella ISO 45001 keskittyy myös järjestelmän mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin.

Siirtyminen OHSAS 18001 -järjestelmästä uuteen ISO 45001 -järjestelmään

Mikäli yrityksesi siirtyy vanhasta OHSAS 18001 -järjestelmästä uuteen ISO 45001 -standardin mukaiseen järjestelmään, voi prosessin laittaa aluille esimerkiksi seuraavilla yksinkertaisilla vaiheilla:

  1. Tee analyysi sidosryhmistä sekä sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa liiketoimintaasi
  2. Mieti miten riskit saadaan hallittua koko hallintajärjestelmässä mukaan lukien sidosryhmät
  3. Määrittele hallintajärjestelmän tavoite ja soveltamisala
  4. Vakiinnuta edellä mainituilla tiedoilla prosessit, riskien arviointi, koulutus sekä turvallisuuden seurantaan käytettävien indikaattorien määrittäminen

Mikäli yrityksesi lähtee liikkeelle ilman aikaisemmin laadittua OHSAS 18001 -järjestelmää, voi prosessin käynnistää esimerkiksi työterveys- ja työturvallisuuspolitiikan sekä tavoitteiden määrityksellä. Prosessille tulee laatia riittävä aikataulu sekä perusteellinen suunnitelma tavoitteeseen pääsemiseksi. Tämän jälkeen voi kartoittaa esimerkiksi resursseihin ja pätevyyksiin liittyviä puutteita, jotka tarvitsevat ratkaisua ennen järjestelmän laatimista ja käyttöönottoa.

Ecobio auttaa mielellään asiantuntijana ISO 45001 laadinnassa tai standardiin liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä osoitteeseen info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

 

Ville Soininen, 

Ecobio Manager, palvelupäällikkö

27.11.2018, Helsinki

lupamenettelyiden

Ilmoitukset energiamerkinnän tuotetietokantaan 1.1.2019 alkaen

EU:n energiamerkintäasetus ((EU) 2017/1369) velvoittaa 1.1.2019 alkaen tavarantoimittajat syöttämään tietoa omista tuotteistaan komission ylläpitämään tuotetietokantaan (EPREL – European product registry for energy label). Vaatimus koskee 1.1.2019 alkaen kaikkia uusia malleja ja näistä tavarantoimittajan, eli valmistajan tai maahantuojan, tulee syöttää energiamerkintätiedot tuotetietokantaan jo ennen markkinoille saattamista. Tietojen toimittaminen tuotetietokantaan koskee myös 1.8.2017-1.1.2019 välisenä aikana markkinoille saatettuja malleja. Näistä malleista tiedot tulee toimittaa viimeistään 30.6.2019, eli tavarantoimittajalla on puoli vuotta aikaa ilmoittaa tiedot jo markkinoilla olevista malleista.

Tuotetietokannassa on kaksi osaa;

  • julkinen osa, jonka tarkoitus on antaa kuluttajalle tietoa tuotteiden energiamerkinnästä sekä tuoteselosteista,
  • sekä vaatimusten noudattamista koskeva osa, johon syötetään tarkempia teknisiä tietoja viranomaisvalvontaa varten.

Muutokseen valmistautuminen on syytä aloittaa heti tunnistamalla ne tuotteet, jotka ovat ilmoitusvelvollisuuden piirissä.

Lue lisää aiheesta Energiaviraston nettisivuilta. https://ekosuunnittelu.info/energiamerkinnan-tuotetietokanta/

Ecobio auttaa mielellään energiamerkintään liittyvissä asioissa. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä osoitteeseen info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

FIBS

Ecobio on FIBS Partneri – palveluja yritysvastuun edelläkävijöille

Ecobio on FIBS Partneri! Olemme mukana vauhdittamassa kestävän liiketoiminnan kasvua – FIBS Partnerina tuotamme palveluja vastuullisen liiketoiminnan aktiivisille kehittäjille ja yritysvastuun edelläkävijöille. Vuosina 2019-2020 Ecobio tarjoaa FIBS Pro -jäsenille kohdennettuja tilaisuuksia liiketoiminnan ympäristövaikutusten arviointiin ja strategisen ympäristöjohtamisen kehittämiseen sekä kaikille FIBSin jäsenille avoimia webinaareja teemojen ympäriltä.

Lue lisää:

http://www.mynewsdesk.com/fi/fibs/pressreleases/jo-20-yritystae-ja-organisaatiota-mukana-fibs-pro-palvelussa-2792346