Home » Lakirekisteri » Sivu 2

Kategoria: Lakirekisteri

Biosidit Euroopan unionissa

Biosidit Euroopan unionissa

Lataa kattava whitepaperimme biosideistä Euroopan unionissa TÄÄLTÄ!

Biosidit kuuluvat jokapäiväiseen elämäämme, vaikka emme välillä sitä huomaakaan. Biosidit ovat tuotteita, joita käytämme säännöllisesti, kuten esimerkiksi desinfiointiaineet, säilöntäaineet, hyönteismyrkyt ja karkoitteet, jotka tappavat, deaktivoivat, tekevät vaarattomiksi tai estävät haitallisten organismien toiminnan. Tällä hetkellä, kun covid-19 pandemia vaivaa edelleen ihmiskuntaa ovat biosidit meille entistäkin tärkeämpiä – jokainen meistä on käyttänyt käsien desinfiointiaineita ja muita desinfiointiaineita näinä aikoina.

Biosidit ovat tärkeitä tuotteita ja tarvitsemme niitä elämässämme monissa eri tilanteissa. Biosideja säännellään Euroopan unionissa (EU) asetuksella no. 528/2012 jota usein kutsutaan yksinkertaisesti biosidituoteasetukseksi (Biocidal Products Regulation, BPR). EU:n biosidituoteasetus edellyttää monien velvoitteiden huomioon ottamisen, jotta biosidituotteet ovat EU:n lainsäädännön mukaisia ja niitä voidaan myydä ja käyttää EU:n markkinoilla. Lisäksi sovelletaan erilaisia kansallisia sääntelykäytäntöjä, joka johtaa siihen, että vaatimusten täyttäminen on entistä aikaa vievämpää ja työläämpää.

Saavuta ja ylläpidä EU:n biosidituoteasetuksen vaatimustenmukaisuus

Whitepaperimme antaa yleiskuvan Euroopan unionin biosidituoteasetuksesta (Biocidal Products Regulation, BPR), biosiditehoaineiden viranomaisten hyväksymisprosessista ja erityisesti biosidituotteiden lupaprosessista Euroopan unionissa.

Haluatko tietää mikä Euroopan unionin biosidituoteasetus (Biocidal Products Regulation, BPR) on? Kiinnostaako sinua tietää miten biosiditehoaineiden viranomaisten hyväksymisprosessi toimii ja miten biosidituotteiden lupaprosessi Euroopan unionissa toimii? Nämä ovat vain muutamia kysymyksistä, joihin vastaamme whitepaperissamme. Tämän lisäksi esitellemme miten voit sujuvoittaa biosidiliiketoimintaasi.

Lataa whitepaperimme täältä.

Ecobio auttaa biosidiliiketoiminnan sujuvoittamisessa

Me Ecobiolla voimme tarjota arvokasta tietoa biosideistä, sillä konsulttimme tuntevat hyvin biosidituoteasetuksen-lainsäädännön ja biosidien sääntelykäytännön sekä kansallisella että EU:n tasolla. Voimme opastaa sinut koko biosidivaltuutusprosessin läpi ja autamme sujuvoittamaan biosidiliiketoimintasi. Kerro meille lisää biosidivalmisteistasi tai biosidisista vaikuttavista aineistasi, olosuhteistasi ja tarpeistasi niin autamme sinua mielellämme!

Lue lisää biosidipalveluistamme täältä.

Haluatko kuulla lisää? Olethan yhteydessä meihin:

Ecobio Oy asiantuntija Anne KallioinenAnne Kallioinen

Senior Consultant

anne.kallioinen@ecobio.fi

Tel.: +358 20 756 2303


Kuva: Shutterstock

EU-taksonomia pähkinänkuoressa

EU-taksonomia pähkinänkuoressa

EU-taksonomia on osa EU:n vihreän kehityksen ohjelmaa (Green Deal), jonka tarkoituksena on edistää unionin tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä. EU-taksonomia vaatii yrityksiä luokittelemaan ympäristön kannalta kestävät toiminnot ja investoinnit. EU-taksonomian tavoite on saada rahoitusmarkkinat suuntaamaan investointeja ympäristön kannalta kestävämpiin ratkaisuihin.  

EU-taksonomia astui voimaan vuonna 2020. Koska taksonomia-asetus ja velvoitteet sekä luokittelujärjestelmä ja raportointi kehittyvät jatkuvasti, mahdolliset vaikutukset sinun liiketoiminnallesi voivat muuttua vuosittain.   

EU-taksonomia – usein kysytyt kysymykset

Mitä?

EU-taksonomia on kestävän taloudellisen toiminnan luokittelujärjestelmä, jossa on listattu ilmasto- ja ympäristötavoitteita merkittävästi edistäviä taloudellisia toimia ja niiden arviointikriteerejä. Käytännössä EU-taksonomia on taksonomia-asetukseen perustuva vastuullisuustyökalu, jonka avulla yritykset voivat suunnitella toimintaansa vihreään siirtymään valmistautumisessa ja mahdollistaa rahoituksen saamisen siirryttäessä vähähiiliseen ja resurssitehokkaaseen talouteen.

EU-taksonomia kehittyy vaiheittain lisäten yritysten avoimuutta kestävyystietojen julkistamisessa. Perinteisen talousraportoinnin lisäksi kestävyystietojen raportointi on nyt olennainen osa yritysten vuosittaista raportointia.

Kenelle?

EU:n taksonomia-asetusta on sovellettu rahoitusmarkkinatoimijoiden lisäksi suuriin yrityksiin,jotka ovat julkaisseet vuosittain NFRD:n (Non-Financial Reporting Directive) mukaisesti muita kuin taloudellisia tietoja koskevan selvityksen osana vuosikertomustaan.  Jatkossa EU-taksonomian raportoinnin piiriin kuuluu myös suuri joukko muita yrityksiä kestävyysraportointidirektiivi CSRD:n ((Corporate Sustainability Reporting Directive) vuoksi. 

Miten?

Yritysten tulee tunnistaa omista toiminnoistaan ne taloudelliset toiminnat, jotka voidaan luokitella EU-taksonomian mukaisesti kestäväksi merkittävän edistämisen kriteerien kautta (substantial contribution), sekä identifioida kukin toiminta merkittävän haitan välttämisen periaatteiden mukaisesti (do-no-significant-harm).   

Yrityksen toiminta voi olla kestävää vain, jos se ei samalla aiheuta haittaa muille ympäristötavoitteille tai ihmisoikeuksille. Yritysten on raportoitava vuosittain siitä, kuinka suuri osa yrityksen toiminnasta on EU-taksonomia kelpoista ja sen ilmasto- ja ympäristötavoitteiden mukaista ja julkaistava EU-taksonomian vaatimat tunnusluvut.   

Suuret listatut yritykset julkaisevat jo nykyisin muita kuin taloudellisia tietoja koskevan selvityksen, mutta nämä yrityksen toiminnan ja vaikutusten kannalta merkitykselliset kestävyystiedot ovat helposti hukkuneet yritysten vuosittain julkaisemien raporttien pinoon, ellei niitä ole osannut erikseen etsiä. CSRD:n myötä puhutaan selkeästi yritysten kestävyysraportoinnista. 

Milloin?

Taksonomia-asetusta ja sen ilmastotavoitteiden teknistä kriteeristöä alettiin soveltaa 1.1.2022, josta alkaen raportoinnin piirissä olevien yritysten tulee vuosittain julkistaa kestävien toimintojen osuus sen liikevaihdosta, pääomamenoista ja toimintakuluista.   

Yritysten on arvioitava vuodesta 2023 alkaen taloudellisten toimintojensa kestävyyttä EU-taksonomian ilmastotavoitteita koskevan tiukan kriteeristön mukaisesti. Vuodesta 2024 lähtien on otettava lisäksi huomioon muut ympäristötavoitteet ja niitä koskeva arviointikriteeristö, jonka EU-komissio julkaisi kesäkuussa 2023. 

Taksonomian mukaiseen kestävän toiminnan luokitteluun ja raportointiin kannattaa varautua ajoissa, sillä kokonaisuus ja kaikkien vaatimusten noudattaminen on aikaa vievä prosessi.  

Miksi?

EU-taksonomia on yrityksille, sijoittajille ja rahoittajille tarkoitettu kestävän taloudellisen toiminnan luokittelutyökalu, jonka tiukka tekninen arviointikriteeristö perustuu tieteeseen. Se tarjoaa menetelmät, joiden avulla voidaan arvioida, kuinka suuri osa yritysten taloudellisista toiminnoista vaikuttaa merkittävästi Euroopan vihreän kehityksen ohjelman ilmasto- ja ympäristötavoitteisiin.  

EU-taksonomia tarjoaa yhteiset määritelmät, joiden avulla yritykset ja sijoittajat voivat kommunikoida uskottavasti taloudellisten lukujensa avulla vihreästä ja kestävästä toiminnastaan ja suunnitelmistaan siirtyä vähähiiliseen talouteen. Yhteinen kieli kestävyysasioissa on tarpeen, jotta vertailu ja tavoitteiden asettaminen on helpompaa.   

Kyse ei ole pelkästään raportointivelvoitteesta, vaan EU-taksonomian ilmasto- ja ympäristötavoitteita voidaan integroida yrityksen kestävyysstrategiaan ja ESG-tavoitteisiin.

EU-taksonomia toimii perustana EU:n kestävän rahoituksen strategian monille toimenpiteille, kuten vihreille rahoitustuotteille, yritysten kestävän liiketoiminnan ja strategian sitouttamiselle ja olennaisten kestävyystietojen raportoinnille.   

EU-taksonomia – luokittelu ja raportointi 

Vuonna 2023 julkaistussa ‘EU Taxonomy Guide for CFO’s – How to avoid chaos’ – tietopaketissa käymme läpi mitä sinun tulee huomioda, jos vastuullasi on taloudellisen tiedon keruu ja KPIt.  

 Lue tietopaketti ja tiedät:  

  • Mikä on EU:n taksonomia-asetus  
  • 9 askelta EU-taksonomian mukaiseen raportointiin 
  • Raportoinnin digitalisaatio 

Lataa  ‘EU Taxonomy Guide for CFO’s – How to avoid chaos’– tietopaketti nyt.  

Ennakointi on tärkeää EU-taksonomian suhteen, liiketoimintaa koskevat vaatimukset on hyvä kartoittaa ajoissa. Tällä hetkellä Ecobio tarjoaa konsultoinnin palveluja ja Ecobio Managerin, CSRD ja EU-taksonomian raportointiin.  

Ecobio Manager on helppo ja kattava menetelmä, joka sisältää kaiken mitä tarvitset EU:n taksonomialuokituksen ja raportoinnin vaatimusten täyttämiseksi. Ecobio Manager luo monitahoisesta vaatimuspaketista yksinkertaisen ja sujuvan työprosessin tiimillesi. Konsulttiemme asiantuntija-apu on aina käytettävissä vaatimusten jäsentelyyn, tulkintaan ja prosessointiin.   

Ecobio Manager palvelussa on käytettävissä EU-taksonomian vaatimat  

  • ajantasaiset säädöskokoelmat 
  • vaatimustenmukaisuuden arviointi 
  • ympäristöriskinarviointi 
  • taksonomialuokitusjärjestelmä helppona työprosessina 
  • KPI-raportointi vuosittain 
  • yhteenveto, tulostus ja viestintäominaisuudet 

Tutustu Ecobio Managerin EU:n taksonomia työkaluun. 

Ota yhteyttä  

Keskustellaan lisää EU taksonomiasta! Lähetä meille viesti alta ja palaamme sinulle mahdollisimman pian.   

Katrine Hoset 
Johtava konsultti
+358 20 756 2306

Mari Sillanpää 
Konsultti
+358 20 756 6144 


    Lisää aiheesta!

    Blogit:

    The EU’s Taxonomy and KPIs

    EU:n kestävän rahoituksen luokittelujärjestelmä

    New in Sustainable Finance

    Julkaisut:

    EU-Taxonomy classification and reporting in 2023 – Eight steps to compliance whitepaper

    Webinaarit:

    EU Taxonomy classification and reporting in 2023  – The best practices

    Ecobio Webinar: EU Taxonomy classification and reporting in 2023 


    Teksti: Alkuperäinen teksti 18.6.2021, päivitetty 37.3.2024

    Kuva: Shutterstock

    Tie kohti myrkytöntä ympäristöä saattaa tuoda muutoksia EU:n elintarvikekontaktimateriaali ja -tarvikelainsäädäntöön – Yli 44 vuotta vanha EU-säädös uudelleen arvioinnissa

    Tie kohti myrkytöntä ympäristöä saattaa tuoda muutoksia EU:n elintarvikekontaktimateriaali ja -tarvikelainsäädäntöön – Yli 44 vuotta vanha EU-säädös uudelleen arvioinnissa

    Euroopan vihreän kehityksen ohjelma, Kestävyyttä edistävä kemikaalistrategia ja Pellolta Pöytään strategia asettavat kehykset

    Euroopan Unionin kestävyyttä edistävä kemikaalistrategia lokakuulta 2020 tasoittaa tietä kohti myrkytöntä ympäristöä. Tämä on Euroopan Vihreän kehityksen kasvuohjelman yksi osatavoite. Sen laajempana tavoitteena on, että Euroopan Unionista (EU) tulee kestävä ilmastoneutraali kiertotaloutta harjoittava talousalue vuoteen 2050 mennessä. Kuten Kestävyyttä edistävä kemikaalistrategia, myös Euroopan Komission Pallolta Pöytään strategia on osa Vihreän kehityksen ohjelmaa tavoitteenaan oikeudenmukainen, terveyttä edistävä ja ympäristöä säästävä elintarvikejärjestelmä. Elintarvikepakkausmateriaalit ovat erityisesti mainittu kummassakin strategiassa. Kemikaalistrategia keskittyy suojamaan kansanterveyttä tavoitteenaan se, että kuluttajatuotteet (mm. elintarvikekontaktimateriaalit) eivät sisällä kaikkein haitallisempia kemikaaleja. Euroopan Komissio sitoutuu Pellolta pöytään -strategiansa avulla parantamaan elintarviketurvallisuutta ja kansanterveyttä uudistamalla nykyistä elintarvikepakkausmateriaalilainsäädäntöä. Tärkeimmät tavoitteet ovat vaarallisten kemikaalien käytön vähentäminen, innovatiivisten ja kestävien pakkausratkaisujen käytön tukeminen ja ruokahävikin vähentäminen. Uusia muutoksia EU:n elintarvikekontaktimateriaali ja -tarvikelainsäädäntöön saattaa tulla tiellä kohti myrkytöntä ympäristöä.

    Tämä blogi on lyhennelmä pidemmästä englanninkielisestä blogistamme. Kerromme siinä laajemmin, miten Kestävyyttä edistävä kemikaalistrategia ja Pellolta pöytään strategia mahdollisesti muuttavat tulevaa elintarvikekontaktimateriaalilainsäädäntöä. Lisäksi englanninkielinen blogimme antaa yleiskatsauksen nykyisestä elintarvikekontaktimateriaalisäädännöstä. Viitteet ja lisäluettava ovat myös listattuina pidemmässä blogissamme. Voit löytää englanninkielisen blogimme täältä.

    Mitä ovat elintarvikepakkausmateriaalit (elintarvikekontaktimaterialait) ja -tarvikkeet?

    Elintarvikepakkausmateriaalit ovat mitä tahansa materiaaleja,

    i) jotka ovat jo elintarvikkeen kanssa kosketuksessa ja ovat tarkoitettuja kyseiseen käyttöön, esim. maitotölkki, jogurttipurkki, virvoitusjuomapullo, suklaan käärepaperi ja makkaran kuori

    ii) jotka ovat tarkoitettu joutumaan kosketukseen elintarvikkeen kanssa, esim. astiat, ruoanlaittovälineet ja ruoan prosessointilaitteet, tai

    iii) joiden voidaan perustellusti odottaa joutuvan kosketukseen elintarvikkeen kanssa tai niistä voidaan olettaa siirtyvän ainesosia elintarvikkeisiin tavallisissa tai ennakoitavissa olevissa käyttöolosuhteissa, esim. servietit, paperiset lautasliinat tai pöytäliinat (tapauskohtaisesti).

    Elintarvikekontaktimateriaalien ja -tarvikkeiden on oltava turvallisia – sekä EU että kansallisia määräyksiä sovelletaan

    Elintarvikekontaktimateriaalien tulee olla riittävän inerttejä, jotta niiden ainesosat eivät vaikuta haitallisesti kuluttajien terveyteen ja elintarvikkeen laatuun. Elintarvikekontaktimateriaalien turvallisuus on arvioitava, koska niiden ainesosat voivat siirtyä ruokaan. EU:ssa Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen (EFSA) arvioi elintarvikekontaktimateriaalien turvallisuutta. Myönteisen EFSA-arvioinnin jälkeen Euroopan Komissio antaa luvan elintarvikekontaktimateriaalin käytölle. Vain niitä saa käyttää EU:ssa. Käytännössä tämä koskee kuitenkin pääasiassa muoveja, koska EFSA ei yleensä arvioi ei-muovipohjaisia materiaaleja. Ei-muovipohjaisiin materiaaleihin ei myöskään sovelleta EU-lupamenettelyä, vaan kansallisia lakeja ja menettelyjä.

    Tällä hetkellä EU-laajuinen yhdenmukaistettu elintarvikekontaktimateriaalilainsäädäntö sisältää:

    • Elintarvikekontaktimateriaalien kehysasetus ((EY) N:o 1935/2004)
    • Asetus hyvistä tuotantotavoista ((EY) N:o 2023/2006)
    • Materiaalikohtaiset asetukset ​​(esim. muovit, aktiiviset ja älykkäät materiaalit ja keramiikka)
    • Ainekohtaiset ​​asetukset (esim. bisfenoli-A)

    Monille eri materiaaleille, kuten paperille, puulle, painoväreille, metalleille ja lasille, sovelletaan kansallisia säädösmenettelyjä, eikä EU-laajuista yhdenmukaistettua lainsäädäntöä ole. Yleisimmin käytetyt ovat Saksan, Ranskan ja Sveitsin kansalliset suositukset ja määräykset. Kansallisen lainsäädännön yhteydessä sovelletaan vastavuoroisen tunnustamisen periaatetta saattamaan yhden EU-jäsenvaltion hyväksymä materiaali tai tarvike omalla markkina-alueellaan myös muiden jäsenvaltioiden alueille.

    EU-lainsäädäntö edellyttää, että kaikki elintarvikekontaktimateriaalit ja -tarvikkeet on valmistettava hyvien tuotantotapojen ja puiteasetuksen mukaisesti siten, että kemiallisten ainesosien mahdollinen siirtyminen elintarvikkeisiin ei

    i) vaaranna ihmisen terveyttä,

    ii) muuta sopimattomalla tavalla ruoan koostumusta, tai

    iii) heikennä ruoan makua ja/tai hajua.

    Lisäksi materiaalien ja tarvikkeiden merkinnät, mainonta ja esillepano eivät saa johtaa kuluttajaa harhaan. Nämä kaksi säädöstä kattavat kaikki elintarvikekontaktimateriaalit ja -tarvikkeet riippumatta siitä, onko materiaali tai tarvike suoraan tai välillisesti kosketuksessa elintarvikkeeseen.

    Onko minun elintarvikekontaktimateriaalini aktiivinen materiaali?

    Alla on pidemmästä blogistamme kuvio 1 siitä miten elintarvikekontaktimateriaalit ja -tarvikkeet sijoittuvat EU-lainsäädännössä. Niillä on luonnollisesti suora yhteys muuhun elintarvikelainsäädäntöön. Kontaktimateriaaleissa ja -tarvikkeissa käytetyt elintarvikelisäaineet tai -aromit eivät saa vapautua eikä teknisesti vaikuttaa elintarvikkeeseen. Jos ne vapautuvat, silloin elintarvikekontaktimateriaalia ja -tarviketta pidetään aktiivisena materiaalina ja -tarvikkeena.

    Elintarvikekontaktimateriaalit ja -tarvikkeet EU:n lainsäädäntökontekstissa.

    Kuvio 1: Elintarvikekontaktimateriaalit ja -tarvikkeet EU:n lainsäädäntökontekstissa

    REACH-, CLP- ja BPR-asetusten elintarvikekontaktimateriaaleja koskevat määräykset

    Myös REACH- ja CLP-säädökset sääntelevät elintarvikekontaktimateriaalien valmistuksessa käytettäviä aineita ja seoksia (Kuvio 1). Jos RECAH-ehdokasluettelon erityistä huolta aiheuttavia aineita (SVHC-aineita) on yli 0,1 p-% elintarvikekontaktimateriaalitarvikkeessa (esineessä), tulee siitä tehdä SCIP-ilmoitus. Biosidivalmisteasetusta (BPR) sovelletaan kun biosidejä käytetään elintarvikekontaktimateriaalien ja -tarvikkeiden valmistuksessa.

    Kemiallisten elintarvikekontaktimateriaalin ainesosien siirtyminen ruokaan on oltava tiedossa

    Elinkeinonharjoittajan (käytännössä valmistajan) on taattava kontaktimateriaalin ja -tarvikkeiden turvallisuus. Sen vuoksi kemiallisten elintarvikekontaktimateriaalin ainesosien (myös tahattomasti lisättyjen aineiden) kulkeutuminen elintarvikkeeseen on määritettävä. Euroopassa on useita tähän erikoistuneita tutkimuslaitoksia, jotka myöntävät myös vaatimustenmukaisuustodistuksia. Valmistaja voi joutua tekemään myös elintarvike-riskinarvioinnin kontaktimateriaalista. Lue lisää pidemmästä blogistamme.

    Kertakäyttöiset muovit ja muu säädöskehitys

    Elintarvikepakkauksien osalta on hyvä huomioida myös säädökset kertakäyttöisistä muoveista ja pakkausjätteistä. Kierrätyksellä on tärkeä rooli kummassakin. Kierrätysmuovista valmistetut elintarvikekontaktimateriaalit ja -tarvikkeet saavat olla peräisin vain EU:ssa hyväksytyistä kierrätysprosesseista. Tulevan elintarvikekontaktimateriaalisäädännön on tarkoitus laajentua koskemaan eri materiaalien uudelleenkäyttöä ja kierrätystä.

    EU:n elintarvikekontaktimateriaalilainsäädännön uudelleenarviointi – miten se muuttunee?

    EU:n elintarvikekontaktimateriaalilainsäädäntöä ei ole sen perussäädöksen annon jälkeen 44 vuotta sitten kertaakaan arvioitu uudelleen. 2017 alkanut arviointi on paljastanut puutteita mm. sen, että monille materiaaleille ei ole EU-tason säädöksiä. Keskeisiä ongelmia ovat myös mm. nykyinen lähestymistapa perustuen sallittuihin yhdisteisiin eikä lopulliseen materiaaliin tai tarvikkeeseen, vaarallisimpien aineiden priorisoinnin puute ja puute kannustimissa kehittää turvallisempia ja kestävämpiä vaihtoehtoja. Laajemmin näistä muutoksista kerromme englanninkielisessä blogissamme. Alla vain lyhyesti.

    Siirtyminen sallituista aineista lopulliseen materiaaliin

    Uusi elintarvikekontaktimateriaalilainsäädäntö tullee keskittymään yksittäisten kemiallisten aineiden turvallisuuden sijasta lopullisen materiaalin ja tarvikkeen ominaisuuksiin. Myös GMP-sääntöjä vahvistetaan.

    Kestävyyttä edistävä kemikaalistrategia linjaa haitallisten kemikaalien kieltämisen kuluttajatuotteissa, mukaan lukien elintarvikekontaktimateriaalit

    Kestävyyttä edistävän kemikaalistrategian mukaan haitallisimpien kemikaalien käyttö on kiellettävä kuluttajatuotteissa, ellei se ole välttämätöntä yhteiskunnalle eikä muita vaihtoehtoja ole. Strategia linjaa, että elintarvikekontaktimateriaalit ja -tarvikkeet ovat kuluttajatuotteita. Uudessa elintarvikekontaktimateriaalilainsäädännössä on tarkoitus ottaa huomioon kaikki kemialliset aineet (myös tahattomasti lisätyt aineet) ja seokset, jotka voivat aiheuttaa terveysriskin.

    Kemikaalit tullaan arviomaan ryhminä

    Kestävyyttä edistävä kemikaalistrategia linjaa myös, että kemikaalit tullaan arvioimaan ryhmissä eikä niitä enää säädeltäisi yksitellen. Tämä tulee vaikuttamaan myös elintarvikekontaktimateriaaleissa käytettäviin kemikaaleihin (esim. PFAS). Hormonitoimintaa haittaavien aineiden kielto kuluttajatuotteissa on erityisesti huomioitu kemikaalistrategiassa. Näiden aineiden tunnistuskriteerit on sisällytettävä myös elintarvikekontaktimateriaalisäädäntöön. Biosideille ja kasvinsuojeluaineille ne on jo määritetty. Tulevat RECAH- ja CLP-lakiuudistukset sisällyttävät myös nämä aineet.

    ECHA:n ja EFSA:n yksi-aine-yksi-arviointi elintarvikekontaktimateriaaleille

    Kemikaalistrategiassa esitetään myös yksi-aine-yksi-arviointi-periaate. Elintarvikekontaktimateriaalien kannalta tämä tarkoittaa, että EFSA ja ECHA arvioivat ne yhdessä. Haitallisten aineiden ja seosten RECAH-tason arvioinnilla tullee tulevaisuudessa olemaan vaikuttavampi merkitys kuin EFSA:n riskiarvioinneilla. EFSA jatkanee riskinarviointeja vain niiden materiaalien osalta, joita ECHA ei määritele kiellettäväksi, tai poikkeutettujen.

    Aineiden seokset kiinnostuksen kohteena

    Kemiallisten aineiden seosten haitalliset vaikutukset on otettava huomioon. EFSA on julkaissut tästä paljon materiaalia ja tämä tullaan sisällyttämään myös uudistettuun REACH:iin. Tämä kehitys vaikuttaa varmasti elintarvikekontaktimateriaaleihin.

    Polymeerit rekisteröitävä REACH-asetuksen mukaisesti

    Kestävyyttä edistävä kemikaalistrategia kiinnittää erityistä huomiota polymeereihin, koska tällä hetkellä niitä ei tarvitse rekisteröidä REACH:in mukaan. Siksi uudistetussa REACH-asetuksessa niiden rekisteröinti vaaditaan, jos ne ovat toksikologisesti haitallisia. Tämä muutos vaikuttanee muovisiin materiaaleihin. Lisäksi REACH-asetusta uudistetaan pienten ja keskisuurten tonnimäärien osalta.

    Ilmoitus vaatimustenmukaisuudesta otetaan käyttöön kaikentyyppisille kontaktimateriaaleille

    Tiedonkulkua tullaan parantamaan päivitetyssä lainsäädännössä elintarvikekontaktimateriaaleista ja -tarvikkeista. Vaatimus, jonka mukaan elinkeinonharjoittajan on ilmoitettava vaatimustenmukaisuudesta, otetaan käyttöön kaikentyyppisille materiaaleille.

    Uusia liiketoimintamahdollisuuksia turvallisten ja kestävien elintarvikekontaktimateriaalien kehittämiseksi

    Uusien kemikaalien on oltava turvallisia ja kestäviä Kemikaalistrategian mukaisesti. Euroopan Komissio näkee lisäävänsä tulevaan elintarvikekontaktisäädäntöön uusia erityissääntöjä kestävämmälle tuotannolle ja tuotantomenetelmille. EU-rahoitusta on myös saatavilla. Lisäksi elintarvikekontaktimateriaalien lainsäädäntöä laajennetaan kattamaan kaikentyyppisten materiaalien uudelleenkäyttö ja kierrätys.

    Kaksi mahdollisuutta uudelle elintarvikekontaktimateriaalilainsäädännölle

    Euroopan Komissio on ehdottanut kahta erillistä tapaa uudistukselleen: joko nykyisen säädöksen tarkistaminen tai kokonaan uusi säädäntö. Suunnitelmien mukaan hyväksyminen olisi 2022 loppuun mennessä. Myös elintarvikekontaktimateriaalien valvontaa tullaan lisäämään.

    Lue lisää yllä olevista EU:n elintarvikekontaktimateriaalilainsäädännön mahallisista tulevista muutoksista pidemmästä englanninkielisestä blogistamme. Pysy ajan tasalla seuraamalla Ecobion verkkosivustoja, seuraamalla lakimuutoksista Ecobio Managerin avulla ja ottamalla meihin yhteyttä avoimissa kysymyksissäsi!

    Lue lisää Ecobion palveluista täältä ja Ecobio Manager palvelusta täältä.


    Teksti: Mari Eskola

    Kuva: Shutterstock

    Uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettely muuttuu sujuvammaksi

    Uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettely muuttuu sujuvammaksi

    Kesäkuussa 2021 uusi laki uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyistä ja eräistä muista hallinnollisista menettelyistä (1145/2020) astuu voimaan. Lain tavoitteena on sujuvoittaa uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyitä ja eräitä muita hallinnollisia menettelyitä sekä parantaa menettelyihin liittyvän neuvonnan saatavuutta. Jatkossa uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettely hoituu sujuvasti hankkeenkehittäjältä keskitetysti yhden sähköisen yhteyspisteen kautta.

    Lupamenettely sujuvoituu uuden yhteyspisteen avulla

    Uudella lailla pannaan täytäntöön uudelleenlaadittu RED- eli RED II –direktiivi (2018/2001). RED-direktiivi, eli renewable energy directive, on EU:n direktiivi, joka koskee uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyjen organisointia ja kestoa. Lakia sovelletaan uusiutuvan energian tuotantolaitoksen rakentamisen, päivittämisen, verkkoon liittämisen tai käyttämisen edellytyksenä oleviin lupiin ja muihin hallinnollisiin menettelyihin.

    Uusiutuvan energian tuotantolaitoksella tarkoitetaan energiaa tuottavaa laitosta, jonka tuottama energia on täysin tai osittain uusiutuvaa. Uusiutuvalla energialla tarkoitetaan tuuli- ja aurinkoenergiaa, geotermistä energiaa, ympäristön energiaa, vuorovesi- ja aaltoenergiaa ja muuta valtamerienergiaa, vesivoimaa ja biomassaa sekä kaatopaikoilla ja jätevedenpuhdistamoissa syntyvää kaasua ja biokaasua, joka ei ole peräisin fossiilisista lähteistä.

    Lupa- ja hyväksymismenettelyjen määräajat

    Uusi laki säätää sitovan määräajan uusiutuvan energian voimalaitosten tiettyjen lupamenettelyjen ja hallinnollisten hyväksymismenettelyjen enimmäiskestolle. Määräajat uusiutuvan energian laitosten lupakäsittelylle on kaksi vuotta. Mikäli sähköntuotantokapasiteetti on alle 150 kilowattia tai, jos kyseessä on lupamuutos, määräaika on yksi vuosi. Määräaika alkaa vireillepanosta ja päättyy päätöksen tiedoksiantoon. Lupakäsittelyllä tarkoitetaan kaikkia toiminnan lupia eli ympäristölupia, vesilupia, kemikaaliturvallisuuslupia, rakennuslupia jne.

    Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on nimetty kansallisesti yhteispisteviranomaiseksi, joka neuvoo hakijaa lupaprosessissa. Kyseessä on sähköinen lupaprosessi. Luvat ja valvonta -palvelu on otettu käyttöön syksyllä 2020. Laki astuu voimaan 30.6.2021.

    Ecobio auttaa lupamenettelyissä

    Ecobion ympäristöasiantuntijat ovat aina ajan tasalla uusista lakimuutoksista ja auttavat teitä mm. uusiutuvan energian lupamenettelyiden kanssa. Autamme myös energiatehokkuuden lisäämisessä, joka on yksi kustannustehokkaimmista keinoista vähentää päästöjä. Lue lisää energia- ja lupapalveluistamme täältä!

    Olethan yhteydessä meihin mikäli teillä tulee mieleen kysymyksiä uudesta laista tai olette kiinnostuneita palveluistamme! Vastaamme sähköpostitse osoitteeseen info@ecobio.fi ja puhelimitse numeroon +358 (0)20 756 9450.


    Teksti: Emma Björkqvist

    Kuva: Shutterstock

    Lähteet: Finlex

    ECHA ehdottaa kahdeksaa uutta ainetta SVHC-aineiden listalle

    kemikaalit ja aineet SVHC

    Aineet, joilla saattaa olla vakavia ja usein peruuttamattomia vaikutuksia ihmisten terveyteen ja ympäristöön, voidaan määrittää erityistä huolta aiheuttaviksi aineiksi (SVHC-aineiksi). Euroopan kemikaalivirasto ECHA ehdottaa kahdeksan aineen tunnistamista SVHC-aineiksi. SVHC-tunnistus tarkoittaisi niiden lisäämistä REACH-asetuksen (EY) 1907/2006 luvanvaraisten aineiden kandidaattilistalle. SVHC-aineita on kandidaattilistalla tällä hetkellä 211.

    Ehdotetut kahdeksan ainetta ja esimerkkejä niiden käytöstä:

    Lisätietoja aineista löytyy ECHAn verkkosivuilta, jonka kautta on mahdollista kommentoida ehdotuksia 23.4.2021 saakka. Kommentteja voi esittää ehdotettujen SVHC-aineiden ominaisuuksista, käytöistä ja vaihtoehdoista. Riippuen saaduista kommenteista, aineen määrittämisestä SVHC-aineeksi päättää jäsenvaltioiden komitea. Jos jäsenvaltioiden komitea ei pääse yksimielisyyteen, asia siirtyy Euroopan komissiolle päätettäväksi. Aine sisällytetään suoraan kandidaattilistaan, mikäli SVHC-aineeksi tunnistamista kyseenalaistavia huomautuksia ei saada.

    SVHC-aineita koskevat velvoitteet

    Yrityksille aiheutuu velvoitteita, jos kandidaattilistalla olevaa SVHC-ainetta käytetään sellaisenaan, seoksessa tai esineessä yli 0,1 % pitoisuudessa. Velvoitteita ovat:

    • käyttöturvallisuustiedotteen toimittaminen SVHC-aineista tai niitä sisältävistä seoksista
    • ilmoittaminen Euroopan kemikaalivirastolle esineen sisältämistä SVHC-aineista
    • tiedottaminen asiakkaalle esineen sisältämistä SVHC-aineista turvallisen käytön mahdollistamiseksi
    • tietojen toimittaminen ECHAn SCIP-tietokantaan SVHC-aineita sisältävistä esineistä

    Yritysten, jotka tuovat, tuottavat, myyvät tai käyttävät näitä aineita tai niitä sisältäviä seoksia tai esineitä (komponentteja, materiaaleja), tulisi seurata SVHC-ehdokasluetteloon säännöllisesti lisättäviä aineita. Samalla on suositeltavaa etsiä kandidaattilistan aineille korvaavia aineita. Kandidaattilistan aineet ovat ehdokkaina luvanvaraisten aineiden luetteloon. Kun aineet on lisätty luvanvaraisten aineiden luetteloon, teollisuuden on joko lopetettava käyttö tai haettava lupaa aineen käytön jatkamiseen luettelossa mainitun lopetuspäivän jälkeen.

    Tarvitsetteko apua kemikaalien hallinnassa?

    Ecobion REACH-vaatimuksia tuntevat kemistit ja tuotetietoihin perehtyneet asiantuntijat auttavat yritystäsi ainerajoituksiin liittyvissä selvityksissä sekä SCIP-vaatimusten täyttämisessä. Voit ladata maksuttoman kattavan ja tiivistetyn SCIP-whitepaperimme tästä.

    Ecobio Manager -palvelumme helpottaa kemikaalien hallintaa ja antaa pysyvän avun toimittajatiedon hallintaan ja esineiden sisältämien aineiden hallitsemiseen toimitusketjussa. Ohjelmistomme tunnistaa ajantasaisten ainerajoituslistojen perusteella aineet, joihin liittyy kemikaalilainsäädännön velvoitteita.

    Ota yhteyttä!

    Yhteystiedot: info@ecobio.fi


    Teksti: Mikael Hirn

    Kuva: Shutterstock

    Lähteet:

    ECHA Weekly – 10 Maaliskuuta 2021

    TUKES: Erityistä huolta aiheuttavat aineet (SVHC)

    Kemikaaleille altistuminen töissä yhä merkittävämpi syy työperäisille sairauksille

    Helsingin Sanomat uutisoi 17.3.2021 työperäisistä sairauksista ja siitä, miten meluvammat ja asbestisairaudet vähenevät. Vaikka ammattitautitapauksien määrä vähenee, on kuitenkin kemikaaleille altistuminen työssä yhä merkittävämpi syy työperäisille sairauksille. Tämä johtuu siitä, että kemikaaleja käsitellään töissä paljon. Kemialliset tekijät aiheuttivat jopa 44 % työikäisten ammattitautitapauksista.

    SCIP-tietokanta valvoo kemikaalien käyttöä

    Euroopan kemikaalivirasto ECHA huolehtii kemikaalilainsäädännön toimeenpanosta ja yritysten ohjaamisesta ja valvomisesta lainsäädännön noudattamisessa. Myös kansalliset viranomaiset osallistuvat toimeenpanoon. Suomessa toimii Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES.

    EU:n kemikaalivirasto ECHA on perustanut tietokannan (SCIP Database) esineiden ja esinekokonaisuuksien tietojen kokoamiseksi ja tiedon saattamiseksi julkisesti saataville. Tietokanta kokoaa yhteen tietoa erityistä huolta aiheuttavien aineiden (SVHC, Substances of Very High Concern) esiintymisestä ja kulkeutumisesta EU:n markkinoilla myytävissä esineissä. SVHC-aineet voivat aiheuttaa haittaa ympäristölle ja/tai ihmisen terveydelle.

    SCIP-tietokanta rajoittaa, millaisia kemikaaleja saa käyttää. Tällä tavalla ammattitaudit saadaan pidettyä kurissa. Kemikaaleille altistuminen töissä on kuitenkin edelleen ongelma ja tämän takia työnantajilla on paljon vastuuta työntekijöiden suojelemisesta.

    Kemikaalitiedot järjestykseen

    Jotta kemikaaleille altistumiseen liittyvät ammattitautitapaukset saataisiin kuriin, on tärkeää, että kemikaalitieto on järjestyksessä ja että työntekijöillä on helppo pääsy sekä kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteihin että muihin turvallisuustietoihin. Työntekijöiden on myös tärkeää osata käyttää suojavarusteita oikein. Kun kemikaalitieto on järjestyksessä, on työntekijöiden ja työnantajien helpompi puuttua mahdollisiin epäkohtiin.

    Ecobio Manager auttaa kemikaalien hallinnassa

    Edistyksellinen SaaS-palvelumme Ecobio Manager auttaa yrityksiä kemikaalien hallinnassa. Ecobio Manager pitää kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteet kasassa ja järjestyksessä. Tietokantamme esittää aina tiivistetyn ja ajantasaisen version käyttöturvallisuustiedotteen kriittisimmistä osista. Palvelumme sisältää myös riskinarviointityökalut sekä auttaa vaatimusten täyttämisessä. Täten työnantajat ja muut vastuuhenkilöt voivat puuttua keskeisimpiin mahdollisiin vaaranpaikkoihin työssä helposti.

    Kokeneet asiantuntijamme auttavat teitä kemikaalien hallinnassa. Ota yhteyttä ja kysy lisää, miten palvelumme voivat auttaa juuri teidän yritystänne!

    Yhteystiedot:

    info@ecobio.fi

    sales@ecobiomanager.com

    puh. +358 (0) 207 569 450

     

    Sinua saattaa kiinnostaa myös uusi SCIP-whitepaper

    Kattava ja tiivis whitepaper auttaa yritystänne selättämään SCIP-velvoitteet kokoamalla 6 askelta esineiden sisältämien ainetietojen hallintaan. Lataa maksuton SCIP-whitepaper täältä.


    Teksti: Emma Björkqvist

    Kuva: Shutterstock

    Lähteet:

    Helsingin Sanomat, Ammattitautitapaukset vähenevät, mutta tilasto saattaa antaa liian valoisan kuvan 17.3.2021

    Yritysten vastuullisuus lisääntyy EU-lain kautta

    Luonnon ja talouden pitäisi olla tasapainossa. Toimialasta riippuen yrityksillä on vielä varaa ottaa luontoa ja ihmistä paremmin huomioon tinkimättä taloudellista tavoitteista. Maailma tarvitsee säädöksiä, jotka rajoittavat yritysten toimintaa, jotta ihmisoikeudet ja luonto saavat tarvitsemansa kunnioituksen ja rauhan.

    Euroopan Unioni on maailman laajin yhtenäismarkkina-alue, joka antaa EU:lle valtavan mahdollisuuden kääntää yritysten liiketoimintaa luonnolle ja ihmiselle ystävällisempään suuntaan. Nyt jos koskaan on aika saada yritysten liiketoiminta ja luonto tasapainoon.

    Huoli vapaaehtoisuuden toimivuudesta

    Tällä hetkellä EU:ssa on voimassa soft-law (pehmeä oikeus) ihmisoikeuksien toteuttamisesta yritystoiminnassaan, joka perustuu vapaaehtoisuuteen. YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevat ohjaavat periaatteet (UN Guiding Principles on Business and Human Rights) luovat kansainväliset ohjeet yrityksille ihmisoikeuksista. Periaatteet perustuvat kolmelle pilarille: valtioiden velvollisuus suojella ihmisoikeuksia, yritysten vastuu kunnioittaa ihmisoikeuksia ja korjaavien toimenpiteiden saatavuus. Myös UN Global Compact periaatteet koskevat muun muassa ihmisoikeuksia, ympäristön suojelua ja korruption ehkäisyä, mutta vain allekirjoittaneet yritykset ovat sitoutuneita periaatteisiin.

    Ihmisoikeuksien toteutus ja planeetan suojeleminen perustuu tällä hetkellä vapaaehtoisuuteen EU:ssa. Toimiiko vapaaehtoisuus riittävän tehokkaasti? Ihmisoikeuksista ja ympäristövastuusta tulisi tehdä menestystekijä yrityksille. Tämä edellettyäsi näiden tekijöiden näkymistä liiketoiminnan ja julkisen sektorin päätöksentekotilanteissa.

    Uusi EU-laki vahvistaisi yritysten vastuuta vahingoista

    EU haluaa nyt varmistaa, että yritykset kantavat vastuun, jos ne vahingoittavat ympäristöä tai rikkovat ihmisoikeuksia tai hyvän hallinnon periaatteita. Myös myötävaikuttamisesta haittaan joutuisi vastuuseen.

    Helmikuussa 2021 Euroopan parlamentti äänesti EU-laista, joka velvoittaisi yrityksiä täyttämään ihmisoikeus- ja ympäristövaatimukset koko arvoketjussaan. Parlamentti hyväksyi päätöslauselman ylivoimaisesti.

    Huolellisuusvelvoite perustuu kestävyyteen ja hyvään hallintoon

    Sitova EU:n huolellisuusvelvoite pakottaisi yritykset tunnistamaan ja korjaamaan arvoketjujensa osat, jotka loukkaavat tai vahingoittavat ihmisoikeuksia, ympäristöä tai hyvää hallintotapaa. Tähän kuuluisi kaikki toiminnot, sisältäen sekä suorat että epäsuorat liikesuhteet ja sijoitusketjut. Huolellisuusvelvoite ottaisi huomioon muun muassa sekä sosiaaliset ja työntekijöiden oikeudet, että ilmastonmuutoksen ja metsäkadon vauhdittamisen. Myös korruptio ja lahjonta olisi katettu velvoitteessa.

    Vaikutus myös EU:n rajojen ulkopuolelle

    Jotta uuden velvoitteen vaikutukset olisivat mahdollisimman kattavia, on ehdotettu, että uusi EU-laki koskisi myös EU:n sisämarkkinoille haluavia yrityksiä. Tämä tarkoittaisi, että myös unionin ulkopuolella kotipaikkaansa pitävien pitää pystyä todistamaan, että yrityksen toiminta noudattaa ympäristöä ja ihmisoikeuksia koskevaa huolellisuusvelvoitetta.

    Ecobio auttaa yritysvastuussa

    Tarvitsetteko apua yrityksenne toiminnan kehittämiseen ympäristön kannalta paremmaksi? Asiantuntijamme auttavat teitä mielellään esimerkiksi UN Global Compact periaatteiden täyttämisessä.

    Ota yhteyttä ja kysy lisää!

    Yhteystiedot:

    info@ecobio.fi ja sales@ecobiomanager.com

    puh. +358 (0) 20 756 9450

    Sinua saattaa myös kiinnostaa webinaarimme ”Yritysten globaali pelikenttä kestävässä kehityksessä”

    Maaliskuussa pidetty webinaari Global Compact Network Finland:in kanssa yhteistyössä käy tiivistetysti läpi vastuullisen yritystoiminnan elementit ja arvonmuodostuksen, sekä tärkeimmät kestävän kehityksen viitekehykset. Global Compact Network Finlandin pääsihteeri esittelee kestävän kehityksen ajankohtaisaiheet 2021 ja mitä UN Global Compact tarjoaa yrityksille.

    Löydät kaikki sekä tulevat että tallennetut webinaarimme uudesta webinaarikirjastostamme! Löydät webinaarikirjaston täältä.


    Teksti: Emma Björkqvist

    Kuva: Shutterstock

    Lähteet:

    Euroopan Parlamentti

    UN Global Compact

    UN Guiding Principles on Business and Human Rights

    Lataa maksuton SCIP-whitepaper

    LATAA MAKSUTON KATTAVA JA TIIVIS SCIP-WHITEPAPER TÄSTÄ!

    Euroopan Unionin tavoitteena on muuttaa talouttaan kiertotalouden mukaiseksi. Vahvistaakseen kiertotaloutta EU:n kemikaalivirasto ECHA on perustanut uuden tietokannan (SCIP Database) esineiden ja esinekokonaisuuksien tietojen kokoamiseksi ja tiedon saattamiseksi julkisesti saataville. Tietokanta kokoaa yhteen tietoa erityistä huolta aiheuttavien aineiden (SVHC, Substances of Very High Concern) esiintymisestä ja kulkeutumisesta EU:n markkinoilla myytävissä esineissä. SVHC-aineet voivat aiheuttaa haittaa ympäristölle ja/tai ihmisen terveydelle.

    Miten selättää yrityksesi SCIP-velvoitteet?

    SCIP velvoite on julkaistu osana EU:n jätesäädöspakettia, joka toimeenpannaan Suomessa kemikaalilakiin tehtävällä muutoksella, jonka arvioidaan tulevan voimaan kesällä 2021. Kansallinen toimeenpano on viivästynyt, mutta Ympäristöministeriö suosittelee SCIP-ilmoitusten laatimista 5.1.2021 alkaen EU:n sisämarkkinoiden toimivuuden kannalta.

    SCIP-vaatimusten täyttämisessä kannattaa toimia järjestelmällisesti ja jäsentyneesti. Whitepaperimme avulla saat tiiviisti ja kattavasti tietoa SCIP-velvoitteista ja niiden hallinnasta.

    SCIP-whitepaper sisältää seuraavat osiot:

      • Kenen pitää tehdä SCIP-ilmoitus?
      • Miten SHVC-aineen pitoisuus lasketaan esineestä?
      • Mitä tietoja vaaditaan?
      • Miten tiedot toimitetaan?
      • Mitkä ovat esineiden valmistajien ja EU-maahantuojien keskeisimmät REACH-velvoitteet?
      • Hankalimmat SCIP-vaatimukset ja niiden taklaaminen
      • 6 askelta SCIP vaatimusten täyttämiseen

    Voit ladata SCIP-whitepaperin tästä.

    Ecobio auttaa SCIP-vaatimusten täyttämisessä

    Tarvitsetko asiantuntija-apuja? Mietitkö ohjelmistoratkaisuja? Ecobion REACH-vaatimuksia tuntevat kemistit ja tuotetietoihin perehtyneet asiantuntijat auttavat yritystäsi SCIP-vaatimusten täyttämisessä

    Keskustelemme mielellämme lisää! Ota yhteyttä:

    Ecobio Oy asiantuntija Anne Kallioinen

    Anne Kallioinen – Johtava konsultti, kemikaaliasiantuntija

    anne.kallioinen@ecobio.fi

    Puh.: 020 756 2303

     

    Ecobio Manager – Digitalisoi yritysten kestävän kehityksen tarpeet

    Lisäksi Ecobio Manager -ohjelmistomme antaa pysyvän avun toimittajatiedon hallintaan ja esineiden sisältämien aineiden hallitsemiseen toimitusketjussa.

    Lue lisää Ecobio Managerista täältä ja ota yhteyttä!

    Malena WeurlanderMalena Weurlander – Key Account Manager

    malena.weurlander@ecobio.fi

    Puh.: 020 756 9459

    Kemikaaliturvallisuuden ABC

    Kemikaaleja käytetään kaikilla elämänaloilla moninaisissa tuotteissa, ja useimmat yritykset käyttävät kemikaaleja tavalla tai toisella. Kemikaalien turvallinen käyttö ja käsittely onkin oleellisen tärkeää ihmisten terveyden sekä ympäristön suojelemiseksi. Kemikaali- ja työturvallisuuslainsäädäntö velvoittavat käyttämään kemikaaleja turvallisesti. Siten työnantajakin on velvollinen suojelemaan työntekijöiden terveyttä vaarallisilta kemikaaleilta.

    Kemikaaliturvallisuuden ABC koostuu kuudesta toimenpiteestä:

    • Kemikaaliluettelon laatiminen ja käyttöturvallisuustiedotteet käyttäjien ulottuville
    • Työpaikan vaaratekijöiden tunnistaminen ja työntekijöiden altistumisen selvitys
    • Kemiallisten riskien arviointi ja tärkeysjärjestykseen asetus
    • Ennaltaehkäisytoimenpiteiden suunnittelu
    • Työntekijöiden koulutus ja riittävä ohjeistus
    • Jatkuvasta seurannasta huolehtiminen

    Kemikaalilainsäädäntö

    Turvallisuuden varmistamiseksi kemikaalien valmistusta, toimittamista ja käyttöä säädellään yhteisellä lainsäädännöllä koko Euroopan talousalueella (ETA), joka sisältää EU:n jäsenvaltiot, Islannin, Liechtensteinin ja Norjan. Nämä vaatimukset koskevat yrityksiä riippumatta niiden asemasta toimitusketjussa tai tuotteissa, joita ne valmistavat, maahantuovat, vievät, toimittavat tai käyttävät. Suomessa on voimassa sekä EU:n kemikaalilainsäädäntö (mm. REACH-, CLP-, biosidi- ja POP-asetus) että kansallinen kemikaalilaki. Kemikaalilaki Suomessa valvoo ja varmistaa EU:n kemikaalilainsäädännön velvoitteiden täyttymistä. Noudattamalla lainsäädäntöä, vähennetään kemikaalien riskejä ihmiselle ja ympäristölle. EU:n ylin kemikaaliviranomainen on Euroopan kemikaalivirasto (ECHA), joka huolehtii lainsäädännön toimeenpanosta ja yritysten ohjaamisesta ja valvomisesta lainsäädännön noudattamisessa. Myös kansalliset viranomaiset osallistuvat toimeenpanoon (Suomessa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES).

    Kemikaalilainsäädäntö koskee useimpia yrityksiä jollakin tavalla. Se kattaa kemikaalien valmistuksen, maahantuonnin, jakelun, kierrätyksen tai käytön raaka-aineena tai lopputuotteena, eikä se ulotu vain kemian teollisuuteen. Yleisenä velvollisuutena yrityksiä koskee selvilläolovelvollisuus. Lainsäädäntö velvoittaa valmistajat, maahantuojat ja jatkokäyttäjät varmistamaan, että he valmistavat, saattavat markkinoille tai käyttävät sellaisia aineita, jotka eivät vaikuta haitallisesti ihmisten terveyteen tai ympäristöön. Kemikaalilainsäädäntö asettaa velvoitteita myös esineiden valmistajille, EU-maahantuojille, toimittajille tai myyjille. REACH-asetus koskee siis kemiallisia aineita sellaisinaan, seoksissa ja esineissä (esim. liimat, tekstiilit, sähkölaitteet).

    Kemikaalilainsäädäntö koskee kaiken kokoisia yrityksiä ja asettaa yritykset vastuuseen markkinoille saattamiensa tai käyttämiensä aineiden turvallisesta käytöstä. Se vaatii jokaista toimijaa toimitusketjussa tiedottamaan kemikaalien turvallisesta käytöstä ja antaa myös kuluttajille oikeuden kysyä yrityksiltä esineiden sisältämistä erityistä huolta aiheuttavista aineista.

    REACH-asetus

    EU:n REACH-asetuksella säädetään aineiden rekisteröintiin ja lupamenettelyyn sekä tietojen vaihtoon liittyviä velvoitteita. Se asettaa vaatimuksia kemikaalien rekisteröintiin ja arviointiin. REACH-asetus kieltää ja rajoittaa monien kemikaalien käyttöä ja CLP-asetus sisältää yrityksiä velvoittavia säännöksiä kemikaalien luokituksesta sekä vaarallisten kemikaalien merkinnöistä ja pakkaamisesta. Kemikaalilainsäädäntö kehittyy jatkuvasti uuden tiedon mukana, mikä voi johtaa uusiin rajoituksiin ja vaaraluokituksiin.

    REACH-asetuksessa rajoitetut ja luvanvaraiset aineet

    REACH-asetuksen tavoitetta korvata huolta aiheuttavia kemikaaleja vähemmän vaarallisilla vaihtoehdoilla toteutetaan käytännössä pitkälti ainerajoitusten ja lupamenettelyn kautta. Yritysten toiminnan kannalta on erityisen tärkeää selvilläolovelvollisuus siitä, jos aineet kuuluvat jollekin seuraavista REACH-asetuksen alaisista listoista:

    • Erityistä huolta aiheuttavien aineiden (SVHC) kandidaattiluettelo
    • Luvanvaraiset aineet (REACH-asetuksen liite XIV)
    • Rajoitetut aineet (REACH-asetuksen liite XVII)

    CLP-asetus

    CLP-asetuksella yhdenmukaistetaan (maailmanlaajuinen GHS luokitus- ja merkintäjärjestelmä) kriteerit aineiden ja seosten luokitukseen vaaralliseksi ja asetetaan merkintöjä ja pakkauksia koskevat säännöt. Tavoitteena on määrittää, onko aineella tai seoksella ominaisuuksia, joiden takia se luokitellaan vaaralliseksi. Kun aine tai seos on luokiteltu, on tunnistetuista vaaroista ilmoitettava vaarallisuusmerkinnöin muille toimitusketjun toimijoille varoitusetiketillä ja käyttöturvallisuustiedotteella. Aineet ja seokset luokitellaan ennen markkinoille saattamista ja ilmoitetaan Euroopan kemikaalivirastolle.

    Käyttöturvallisuustiedote

    Käyttöturvallisuustiedote-asiakirjalla välitetään tieto kemikaalien ominaisuuksista, vaaroista ja turvallisesta käsittelystä. Niiden perusteella arvioidaan kemikaalien käytöstä aiheutuvat vaarat ja suunnitellaan sopivat riskinhallintatoimet. Työpaikalla käytettävistä kemikaaleista on oltava käyttöturvallisuustiedotteet käyttäjän ulottuvilla ja kemikaaliluettelo laadittava. Käyttöturvallisuustiedotteiden hallintaa voidaan helpottaa keskittämällä ne Ecobio Manager -pilvipalveluumme, jossa voidaan myös hoitaa niiden ylläpito.

    Kemikaalien riskinarviointi

    Kemiallisten aineiden riskien arvioinnilla tarkoitetaan aineiden vaaraominaisuuksien arviointia suhteutettuna niille altistumiseen. Työantajalla on velvollisuus tunnistaa työssä esiintyvät kemiallisten tekijöiden aiheuttamat vaarat, arvioimaan vaaroista työntekijöille aiheutuvat terveys- ja turvallisuusriskit ja toteuttamaan torjunta- ja seurantatoimenpiteet. Ennaltaehkäisytoimenpiteet suunnitellaan työntekijöiden mahdollisen altistumisen ja kemiallisten riskien arvioinnin perusteella. Kemiallisten vaarojen ja riskien arviointi tehdään kemikaalikohtaisesti, minkä jälkeen tunnistetut vaaratekijät asetetaan riskeiltään suuruusjärjestykseen riskinhallintatoimenpiteitä varten.

    Ecobio Manager -palvelun riskinarviointiominaisuudella voidaan täyttää lakisääteiset vaatimukset kemikaalien hallinnan suhteen. Riskit määritellään vaaran seurausten vakavuuden ja niiden tapahtumisen todennäköisyyden perusteella. Järjestelmän avulla riskin suuruus saadaan automaattisesti laskettua ja luokiteltua riskimatriisin avulla. Tarvittavat riskinhallintatoimenpiteetkin saadaan dokumentoitua ja arkistoitua palveluun jatkuvan seurannan helpottamiseksi ja toteuttamiseksi.

    Tarvitsetteko apua yrityksenne kemikaalien hallinnassa?

    Ecobion kokeneet asiantuntijat auttavat teitä kemikaalivaatimusten täyttämisessä. Myös Ecobio Manager -palvelumme auttaa pitämään kemikaalihallintanne järjestyksessä ja ajantasaisena. Ota yhteyttä ja kysy lisää, miten palvelumme voivat auttaa juuri teidän yritystänne!

    Yhteystiedot:

    info@ecobio.fi

    sales@ecobiomanager.com

    puh. +358 (0) 207 569 450


    Teksti: Mikael Hirn

    Kuva: Shutterstock

    Lähteet:

    Sosiaali- ja terveysministeriö: Kemikaalivalvonta. https://stm.fi/kemikaalivalvonta

    European Chemicals Agency: Legislation. https://echa.europa.eu/legislation

    Turvallisuus- ja kemikaalivirasto: Kemikaalit. https://tukes.fi/kemikaalit

    Finlex: Kemikaalilaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20130599

    Ajankohtaiset kestävän kehityksen avustushankkeet

    Valtioneuvostolla on useita eri avustustukia, joita yritykset voivat hakea hankkeisiinsa. Kokosimme viisi oleellisinta avustustukea kestävän kehityksen hankkeisiin, jotta voitte helposti löytää teitä kiinnostavat ja koskevat asetukset.

    Kiertotalouden ja kestävän vihreän kasvun edistäminen

    Business Finland myöntää avustusta kiertotalouden ja kestävän vihreän kasvun edistämistä tukeviin ilmastomuutoksen hillintään ja muihin ympäristösuojeluun liittyviin investointihankkeisiin (1197/2020). Avustusta voidaan myöntää Suomessa rekisteröidyille taloudellista toimintaa harjoittaville yhtiöille. Avustusta voidaan myöntää sekä ympäristösuojeluun että jätteen kierrätystä ja uudelleenkäyttöä koskeviin investointihankkeisiin.

    Avustus edellyttää, että hanke liittyy:

    1. Digitaalisten ratkaistujen rakentamista koskeviin investointihankkeisiin;
    2. Teolliseen rakentamiseen liittyviin investointeihin;
    3. Liiketoimintaekosysteemien edellyttämiin investointihankkeisiin.

    Asetus on astunut voimaan 1.1.2021 ja on voimassa 31.12.2023 saakka. Rahoitusta voi hakea 15.2–16.4.2021.

    Ravinteiden kierrätys ja jätevesihuollon energiatehokkuuden hankkeet

    Ympäristöministeriö myöntää avustusta ravinteiden kierrätykseen ja jätevesihuollon energiatehokkuuden hankkeisiin (657/2020). Avustusta voidaan myöntää vesiensuojelua edistäviin ravinteiden kierrätyksen hankkeisiin sekä jätevesien käsittelyn energiatehokkuuden ja energian talteenoton edistämisen hankkeisiin.

    Avustuksen saanti edellyttää, että hanke:

    1. Vähentää ravinteiden pääsyä vesiin, poistaa ravinteita vesistä tai kierrättää ravinteita;
    2. Parantaa jäte- tai sivuvirtojen, jätevesien tai puhdistamolietteiden laatua tai käsittelymenetelmiä ravinteiden tai orgaanisen aineen talteen ottamiseksi tai kierrättämiseksi;
    3. Kehittää erilaisten jäte- tai sivuvirtojen tai lietteen käytön riskien arviointia tai hallintaa;
    4. Jollain muulla kuin 1–3 kohdassa tarkoitetulla tavalla edistää vesiensuojelua ravinteiden kierrätyksellä;
    5. Edistää jätevesien käsittelyn energiatehokkuutta tai energian talteenottoa.

    Asetus on astunut voimaan 16.9.2020 ja on voimassa 31.12.2026 saakka.

    Kiertotalouden investointi- ja kehittämishankkeet

    Työ- ja elinkeinoministeriö myöntää avustusta innovatiivisiin kiertotalouden investointeihin, investointeihin liittyviin selvityksiin ja kiertotaloutta tukeviin verkostoihin (604/2020). Avustusta voidaan myöntää Suomessa rekisteröidylle taloudellista toimintaa harjoittavalle yhtiölle.

    Avustusta saa käyttää:

    1. Kiertotaloutta edistäviin teknologisiin tai muihin uusia toimintatapoja tai palveluita tukeviin investointeihin;
    2. Kiertotaloutta edistävien investointien käynnistämiseksi tarvittaviin selvityksiin ja verkostoihin;
    3. Työllisyyttä tukevien kiertotalouden innovatiivisten ratkaisujen toteuttamiseen.

    Asetus on astunut voimaan 15.8.2020 ja kumoaa aiemman vastaavan asetuksen. Rahoitusta voi hakea 15.10.2020 alkaen ja hanke tulee toteuttaa 30.6.2022 mennessä.

    Perinnebiotooppien kunnostus ja hoito

    Valtio myöntää avustusta perinnebiotooppien kunnostukseen ja hoitoon vuosina 2020–2025 (953/2020). Avustuksen tavoitteena on kunnostus- ja hoitotoimin avuin edistää perinnebiotoopeille luonteenomaisen kasvillisuuden, kasviston ja eläinlajiston ekologista tilaa sekä turvata ja kohentaa perinnebiotooppien maisemallisia arvoja.

    Asetus on astunut voimaan 21.12.2020 ja on voimassa 31.12.2025 saakka.

    Maankäyttösektorin ilmastotoimenpiteet

    Valtio myöntää avustusta luonnonvara- ja biotalouden edistämiseen (5/2021). Avustusta haetaan maa- ja metsätalousministeriöltä.

    Avustuksella edistetään seuraavia tavoitteita:

    1. Hiilinielujen ja -varastojen ylläpito ja vahvistaminen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä;
    2. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen;
    3. Maa- ja metsätalouden sopeutumisen ilmastonmuutokseen edistäminen;
    4. Ilmastotoimien tueksi tiedon tuottaminen ja kyseisen tiedon käytön edistäminen .

    Asetus on astunut voimaan 13.1.2021 ja on voimassa 31.12.2025 saakka.

    Ecobio Manager auttaa teitä avustuksien hakemisessa

    Kiinnostuitko yllä mainituista avustuksista? Tarvitsetko apua avustuksen hakemisessa tai haluatko kuulla lisää? Kestävän kehityksen Ecobio Manager -asiantuntijatiimimme vastaa mielellään kysymyksiinne ja auttaa teitä hankkeittenne rahoitushakemuksissa!

    Lisää tietoa Ecobio Managerista voit löytää täältä.

    Ole yhteydessä meihin!

    sales@ecobiomanager.com

    puh. 020 756 9450


    Teksti: Emma Björkqvist

    Kuva: Shutterstock

    Lähteet: Finlex 1197/2020, 657/2020, 604/2020, 953/2020, 5/2021

    Business Finland