Home » Lakirekisteri

Kategoria: Lakirekisteri

käyttöä

Uusia lakeja edistämään puhtaamman energian käyttöä

Lait hiilen energiakäytön kieltämisestä (416/2019) ja biopolttoaineiden käytön edistämisestä (418/2019) astuivat voimaan 1.4.2019. Uusien lakien myötä Suomessa kielletään hiilen energiakäyttö vuodesta 2029 eteenpäin sekä edistetään biopolttoaineiden käyttöä asettamalla sen jakelijoille jakeluvelvoite. Lisäksi olemassa olevaa lakia biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä (446/2007) muutettiin nostamalla jakelijoiden jakeluvelvoitetta. Lakimuutokset ovat osa EU:n ja Suomen politiikkaa, joiden tarkoituksena on tukea ilmastoystävällisempien polttoaineiden käyttöä energiantuotannossa ja liikenteessä.

Hiilen käyttö sähkön- ja lämmöntuotannossa kielletään 1.5.2029 alkaen

Hiiltä saa kuitenkin takarajan jälkeen käyttää vielä poikkeusoloissa sekä koekäytössä toimitusvarmuuden varmistamiseksi. Laki ei myöskään koske tehoreservijärjestelmään kuuluvia voimalaitoksia. Lakia valvoo Energiavirasto, joka voi määrätä hiilen käyttömääriin perustuvan seuraamismaksun, mikäli käyttökiellosta poiketaan.

Biopolttoöljyn toimittajille asetettiin uudessa laissa jakeluvelvoite

Jakeluvelvoitteen mukaan biopolttoöljyn energiasisällön osuus jakelijan kulutukseen toimittaman kevyen polttoöljyn ja biopolttoöljyn energiasisällön kokonaismäärästä on oltava 3 % vuonna 2021. Prosenttiosuus kasvaa prosentilla joka vuosi vuoteen 2028 asti, jolloin se asettuu 10 prosenttiin. Jakeluvelvoitetta nostettiin myös liikenteen käyttöön toimitettavan biopolttoaineen osalta.

Biopolttoöljyn jakeluvelvoitetta ei sovelleta valtion varmuusvarastoon eikä jakelijaan, jonka kalenterivuoden aikana kulutukseen toimittama kevyt polttoöljy on enintään miljoona litraa. Lisäksi Työ- ja elinkeinoministeriö voi jakelijan hakemuksesta alentaa prosenttiyksikköä tai poistaa lisävelvoitteen hakemuksessa tarkoitetun kalenterivuoden osalta.

Mikäli sinulla on tarkempaa kysyttävää lakimuutoksista tai ilmaston kannalta kestävistä ratkaisuista mm. teollisuuden tai logistiikan aloilta, ole rohkeasti yhteydessä asiantuntijoihimme: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

verkkokurssi

Kemikaalilainsäädännön avoin verkkokurssi

Tuntuuko, että kaipaat tukea kemikaalien käytön tai kemikaaleihin liittyvän lainsäädännön kanssa? Kemianteollisuuden ja Helsingin yliopiston yhteistyössä toteuttama avoin verkkoluentokokonaisuus auttaa ottamaan kemikaalilainsäädännön tehokkaasti haltuun. Verkkoluentojen tekemisessä on ollut mukana joukko asiantuntijoita eri yrityksistä ja yhteisöistä. Keskeisenä tietolähteenä materiaalien laadinnassa on ollut Euroopan kemikaalivirasto, ECHA.

Verkkokurssi tarjoaa tietoa yleisesti mm. kemikaalilainsäädännöstä, käyttöturvallisuustiedotteista sekä altistumisskenaarioista. Lisäksi kurssilla voi perehtyä tiivistetysti eri aihealueiden lainsäädäntöön sekä hyväksi todettuihin käytäntöihin, koskien mm. biosidejä, elintarvikkeita sekä kasvinsuojelua. Verkkokurssi kattaa myös vaarallisten aineiden kuljetuksen sekä ympäristölainsäädännön näkökulman kemikaaleista.

Voit testata kemikaaliosaamistasi myös Ecobion kemikaalitestin avulla.

Ecobion asiantuntijat auttavat mielellään kemikaaleihin ja lainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

materiaalitori

Kiertotaloutta edistävä materiaalitori on avattu

Sähköisellä alustalla toimiva materiaalitori on avattu 8.4.2019. Materiaalitorin tarkoituksena on edistää jätteiden ja sivuvirtojen hyötykäyttöä tarjoamalla alusta, jossa kierrätysmateriaalien kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

EU on uudistanut kiertotaloustavoitteidensa mukaisesti jätelainsäädäntöä muutoksilla, jotka astuivat voimaan 5.7.2018. Direktiivimuutosten myötä jätteille on asetettu uudet kierrätystavoitteet, esimerkiksi yhdyskuntajätteestä tulee kierrättää 55 % vuoteen 2025 mennessä ja 65 % vuoteen 2035 mennessä. Muutokset jätedirektiiveissä edellyttävät myös merkittäviä muutoksia Suomen jätehuoltojärjestelmässä.

Materiaalitorin käyttöönotto on osa jätelain (646/2011) uudistusta. Jätelakiin hyväksytty muutos (438/2019) velvoittaa 1.1.2020 alkaen Materiaalitorin käyttöön sellaiset jätteen haltijat, jotka tarvitsevat kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua vuodessa yli 2000 euron arvosta. Julkisia jätteen haltijoita eli hankintayksiköitä velvollisuus koskee 1.1.2021 alkaen.

Materiaalitori on pilottivaiheessa ja sen kehitystyö jatkuu edelleen. Muutoksia tehdään myös käyttäjäpalautteen perusteella, joten nyt kannattaa ottaa uusi työkalu koekäyttöön.

 

Kiertotalouteen tai lainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

pilaantuneiden alueiden puhdistamisen

Uusi laki pilaantuneiden alueiden puhdistamisen tukemisesta 

Ympäristöministeriön valmistelemana on annettu uusi laki pilaantuneiden alueiden puhdistamisen tukemisesta (246/2019). Uuden lain mukaisesti harkinnanvaraista valtionavustusta voidaan myöntää maaperän, pohjaveden tai sedimenttien pilaantumisesta terveydelle tai ympäristölle aiheutuvan vaaran tai haitan selvittämiseen sekä pilaantuneen alueen puhdistamiseen. Selvitys- ja puhdistustarve voi tulla vastaan esimerkiksi perustilaselvityksen laadinnan yhteydessä.

Avustusta voidaan myöntää tilanteissa, joissa

  • pilaantumisen aiheuttajaa ei saada selville tai aiheuttajaa ei tavoiteta, taikka pilaantumisen aiheuttaja ei kykene vastaamaan toimen kustannuksista; ja
  • alueen pilaantuneisuuden selvittäminen tai puhdistaminen on muulle kuin aiheuttajalle ilmeisen kohtuutonta.

Valtionavustus voi tulla hyväksyttäväksi myös silloin, kun terveydelle tai ympäristölle aiheutuvan vaaran tai haitan selvittämiseksi ja hallitsemiseksi on perusteltua selvittää alueen pilaantuneisuus, arvioida puhdistustarve ja tarvittaessa puhdistaa alue.

Valtionavustus voi kattaa pilaantuneisuuden selvittämisen tai pilaantuneen alueen puhdistamisen kustannukset osaksi tai kokonaan.

Laki tulee voimaan 1.1.2020.

Ecobio auttaa lainsäädäntöön ja ympäristövelvoitteisiin liittyven kysymysten kanssa. Ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

verkkokurssi

6 uutta ainetta lisätty erityistä huolta aiheuttavien aineiden (SVHC) ehdokasluetteloon

15.1.2019

EU:n jäsenmaiden komitea (Member State Committee, MSC) on tunnistanut 6 uutta ainetta erityistä huolta aiheuttaviksi aineiksi (SVHC), ja nämä on lisätty ehdokasluetteloon lupamenettelyä varten. Luettelossa on lisäyksen jälkeen 197 ainetta. Ehdokasluetteloon sisällyttäminen tuo välittömästi velvollisuuksia aineen toimittajille, ja ehdokasluettelosta aine voi päätyä REACH-asetuksen luvanvaraisten aineiden luetteloon (Liite XIV).

Luetteloon lisätyt aineet ovat:

  • 2,2-bis(4′-hydroxyphenyl)-4-methylpentane (CAS 6807-17-6): Lisääntymismyrkyllinen.
  • Benzo[k]fluoranthene (CAS 207-08-9): Syöpää aiheuttava, hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Fluoranthene (CAS 206-44-0): Hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Phenanthrene (CAS 85-01-8): Erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Pyrene (CAS 129-00-0): Hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • 1,7,7-trimethyl-3-(phenylmethylene)bicyclo[2.2.1]heptan-2-one (CAS 15087-24-8): Hormonitoimintaa häiritsevä.

ECHA:n tiedote: Six new substances added to the Candidate List

Ecobion asiantuntijat auttavat mielellään kemikaalilainsäädännön kysymyksissä. Kysy neuvoa tai pyydä lisätietoa meiltä, info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

Ecobio Manager – Säädösseuranta ja Kemikaalihallinta

pilaantuneiden alueiden puhdistamisen

Hallitus antanut esitykset lupamenettelyiden sujuvoittamiseksi

Ympäristönsuojelulakiin on annettu hallituksen esitys (HE 269/2018), jossa esitetään lupamenettelyiden yhteensovittamista. Kyseessä on ns. yhden luukun lainsäädäntöhanke, joka sujuvoittaisi lupamenettelyä. Lupamenettelyiden lisäksi muutos koskisi ympäristövaikutusten arviointia. Muutosten on tarkoitus astua voimaan 1.1.2021.

Esityksen mukaan useat lupamenettelyt ja viranomaispäätökset voitaisiin jatkossa yhdistää yhdeksi menettelyksi. Tällöin lupahakemukset jätetään ja kuulutetaan samanaikaisesti ja päätökset annetaan samanaikaisesti. Yhteensovittamisen edellytyksenä olisi, että hankkeelle haetaan ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa, vesilain mukaista lupaa tai maa-aineslain mukaista lupaa. Luvanhakija voi päättää, sovitetaanko yhteiskäsittelyä. Yhteensovittaminen voisi myös koskea vain osaa hankkeen edellyttämistä lupamenettelyistä.

Uudistukseen liittyy myös uusi valtion lupa- ja valvontavirasto (LUOVA), joka perustetaan maakuntauudistuksen yhteydessä 1.1.2021 alkaen. Lupien yhteiskäsittely ja päätöksen antaminen helpottuvat, kun luvittava ja valvova viranomainen eivät ole enää erillään.

YVA- ja lupamenettelyjen yhteensovittaminen toteutettaisiin säätämällä mahdollisuudesta kuulla ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta ympäristölupamenettelyn yhteydessä. Yhteiskuulemiselle säädettäisiin varattavaksi vähintään 45 päivän ja enintään 60 päivän kuulemisaika. Yhteiskuuleminen koskisi hankkeita, joissa ei ole useita realistisia toteuttamisvaihtoehtoja.

Yhden luukun periaatteen tehokas toteuttaminen lupamenettelyissä edellyttää, että asiointi eri viranomaisissa voi tapahtua sähköisesti. Lupien sähköistä käsittelyä ehdotetaan hallituksen esityksessä HE 268/2018. Sähköinen käsittely nopeuttaa lupamenettelyä ja helpottaa kuulutusta. Sähköisen käsittelyn on tarkoitus astua voimaan 1.1.2020.

Ilmoitusmenettely osaksi ympäristönsuojelulakia

Ympäristölupia vähentävä ilmoitusmenettely on astunut voimaan lakimuutoksella 1.1.2019. Muutoksen myötä osa aikaisemmin ympäristölupaa velvoittavista toiminnoista siirrettiin ympäristölupamenettelyä kevyempään ilmoitusmenettelyyn (YSL:n uusi luku 10 a). Ilmoitus on tehtävä vähintään 120 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista, mutta viranomainen voi ilmoituspäätöksessään myöntää aloittamisluvan myös aikaisemmin. Myös useita lain pykäliä tarkistettiin siten, että ympäristöluvanvaraista ja osin rekisteröitävää toimintaa koskevat säännökset ulotettiin koskemaan myös ilmoituksenvaraista toimintaa.

Ilmoituksenvaraiset toiminnot on esitetty lain liitteessä 4. Ilmoituksenvaraisia toimintoja ovat nestemäisten kemikaalien varastointi (100-50 000 m3), sahalaitokset (kapasiteetti < 20 000 m3), koneellinen kullankaivuu, tietyn eläinsuojat, autovarikot, ampumaradat, eläintarhat ja huvipuistot sekä joukko elintarvike- ja rehuteollisuuden toimintoja. Nykyiset lupapäätökset jäävät voimaan eikä ilmoitusta tarvitse tehdä, mikäli toiminta on pudotettu luvanvaraisesta ilmoituksenvaraiseksi.

 

Ecobio auttaa mielellään lupamenettelyihin liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

verkkokurssi

KemiDigin käyttöönotto lähenee

KemiDigin (kemikaalitietojen digitaalinen hallinta) tavoitteena on luoda sujuva sähköinen palvelu yritysten kemikaaleihin liittyvien ilmoitusvelvoitteiden hoitamiseen, jossa kemikaalitiedot ovat yhdessä palvelussa tietoja tarvitsevien saatavilla. Palvelu otetaan käyttöön vuoden 2019 alkupuolella, jonka jälkeen yritykset hoitavat kemikaaleihin liittyvät ilmoitusvelvoitteet KemiDigin kautta. Myös kemikaalilaitosten toiminnantason määritykseen käytettävä suhdelukulaskuri siirtyy KemiDigiin.

KemiDigin ytimen muodostavat:

  • kemikaalirekisteri, joka sisältää markkinoilla olevat vaaralliset kemikaalit
  • ainerekisteri, jossa on tietoja aineista ja niistä koostetuista ryhmistä

Keskeiset päivämäärät:

  • KemiDigin käyttöönoton vuoksi kemikaali-ilmoitusten toimittaminen sähköpostitse kemikaalituoterekisteriiin päättyi 30.11.2018
  • 11.2018 mennessä toimitetut kemikaali-ilmoitukset siirtyvät KemiDigiin ja ovat yritysten käytettävissä
  • Uusia ilmoituksia voi toimittaa KemiDigiin helmikuussa 2019
  • Kemikaali-ilmoituksiin liittyvien määrätietojen keruuta vuodelta 2018 ei toteuteta vuoden 2019 maaliskuun alussa, vaan KemiDigin kautta myöhemmin kerrottavana ajankohtana

Ecobio auttaa mielellään KemiDigiin liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

käyttöä

Blogi: Ajankohtaista energiakatselmuksista ja energianhallintajärjestelmästä

Energialla on merkittävä rooli vastuullisuus- ja kestävyysnäkökulmasta. Energiasektori aiheuttaa suurimman osan kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa. Yritysten energia-asioiden hallintaan liittyen on menossa useita muutoksia.

Suurten yritysten pakolliset energiakatselmukset toiselle kierrokselle

Energiatehokkuuslaki (1429/2014) velvoittaa suuret yritykset tekemään energiakatselmuksia vähintään neljän vuoden välein. Ensimmäinen energiakatselmuksien määräaika oli 5.12.2015 mennessä ja nämä tehdyt katselmukset on uusittava 5.12.2019 mennessä.

Lakisääteiset energiakatselmukset koskevat suuria yrityksiä, eli yrityksiä, joilla on yli 250 työntekijää, tai joiden liikevaihto on yli 50 miljoonaa euroa ja tase yli 43 miljoonaa euroa. Velvoite ei koske yrityksiä, joilla on joko energiatehokkuussopimus ja energiatehokkuusjärjestelmä ETJ+, tai sertifioitu ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä ja sertifioitu ETJ+. Suuri yritys välttää energiakatselmusvelvoitteen myös sertifioidulla ISO 50001 -energianhallintajärjestelmällä.

Energiakatselmuksen vastuuhenkilöllä on oltava Energiaviraston myöntämä pätevyys. Pätevyyden suorittaneet henkilöt löytyvät Energiaviraston ylläpitämästä vastuuhenkilörekisteristä.

Energiakatselmukseen kootaan tarvittavat tiedot yrityksen energiatehokkuuden parantamismahdollisuuksien kartoittamista varten, eli käytännössä kaikki yrityksen energiaa käyttävät toiminnot, ja niiden avulla tunnistetaan tärkeimmät kehittämiskohteet. Ideana on löytää merkittävimmät ja kustannustehokkaimmat energiatehokkuustoimenpiteet, ja siten auttaa yritystä hallitsemaan paremmin energiankulutustaan ja tuoda yritykselle hyötyjä vähentämällä energiankulutusta ja energiankäyttöön liittyviä kustannuksia. Energiakatselmus sisältää suunnitelman tulevista kohdekatselmuksista, joissa kartoitetaan yksityiskohtaisesti kohteen nykytila ja tehostamismahdollisuudet.

ISO 50001:n uudet vaatimukset

ISO 50001 -standardi määrittelee energiahallintajärjestelmän laatimiseen, toteuttamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät vaatimukset. Tällaisen energiahallintajärjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa organisaatiolle systemaattisen lähestymistavan energiatehokkuuden parantamiseksi. Energiatehokkuuden parantaminen pitää sisällään mitattavissa olevat parannukset energiatehokkuudessa, energiankäytössä ja -kulutuksessa. Standardista julkaistiin elokuussa 2018 uusi versio, joka korvaa aiemman, vuoden 2011 version. Merkittävimpiä muutoksia ovat standardin muuttaminen vastaamaan ISO-johtamisjärjestelmästandardien ylätason rakennetta (high level structure, HLS) sekä keskittyminen koko organisaation energiatehokkuuden parantamiseen. Lisäksi standardia on korjattu ja kehitetty käyttökokemusten pohjalta tekemällä siihen pieniä tarkennuksia.

ISO-johtamisjärjestelmää on systemaattisesti muutettu noudattamaan yhtenäistä ylätason rakennetta. Näin ollen ISO 9001, 14001 ja 45001 – ja nyt 50001 – noudattavat samaa rakennetta ja käyttävät yhteneviä termejä ja niiden määritelmiä. Näin ollen ISO 50001:n aiempi kronologinen järjestys muuttuu aihealuekohtaiseksi järjestelmäksi. Lisäksi ISO 50001 on nyt yhtenevä muiden ISO-johtamisjärjestelmästandardien kanssa riskiperusteisen lähestymistavan osalta. Tämä helpottaa rinnakkaisten järjestelmien hallintaa ja energianhallintajärjestelmään saa käytännössä apua muista ylätason rakennetta noudattavista johtamisjärjestelmistä.

ISO 50001 painottaa koko organisaation energiatehokkuuden parantamista ja energiankulutuksen vähentämistä. Standardi vaatii entistä selkeämmin osoittamaan jatkuvaa energiatehokkuuden parantamista. ISO 50001:lle on voimassa kolmen vuoden siirtymäaika.

Energia-asioihin apua Ecobion asiantuntijoilta

Suurten yritysten on uusittava energiakatselmuksensa joulukuuhun 2019 mennessä. Nyt on hyvä aika tarkistaa edellisen energiakatselmuksen toimenpide-ehdotukset ja kohdekatselmukset sekä suunnitella ja toteuttaa uusi energiakatselmus. Näin katselmukset ehtii toteuttaa hallitusti, järjestelmällisesti ja ajallaan.

Ecobio on auttanut useita yrityksiä energianhallintaan ja energiakatselmuksiin liittyvissä asioissa. Meiltä löytyy päteviä energiakatselmoijia yrityksenne tarpeisiin. Kysy myös Ecobio Manager -säädösseurantapalvelua mm. energiatehokkuuteen liittyvien säädösten seurantaan. Mikäli yrityksesi kaipaa asiantuntija-apua energiakatselmuksissa ja energiatehokkuuteen liittyvissä asioissa, ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

 

Leena Tähkämö,

Johtava konsultti

18.12.2018, Helsinki

ympäristövaikutusten

Blogi: ISO 45001 yrityksesi työterveyden ja työturvallisuuden hallintaan

Työterveyteen ja työturvallisuuteen keskittyvän ISO 45001 -johtamisjärjestelmän standardi saatiin pitkän valmistelun jälkeen julkaistua maaliskuussa 2018. Kyseinen standardi takaa yritykselle kansainvälisesti hyväksytyn viitekehyksen työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden parantamiseen, työpaikan riskien vähentämiseen, terveellisempien ja turvallisempien työolosuhteiden luomiseen sekä työtapaturmien ja sairauksien välttämiseen. Uuteen standardiin siirtymisessä sovelletaan 3 vuoden siirtymäaikaa. Siirtyminen vanhasta OHSAS 18001 työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmästä uuteen ISO 45001 mukaiseen järjestelmään tulee siis tehdä viimeistään maaliskuussa 2021.

ISO 45001 -standardin rakenne on tehty yhdenmukaiseksi vuonna 2015 julkaistujen ISO 14001 -ympäristöstandardin ja ISO 9001 -laatustandardin kanssa, mikä vähentää väärinymmärrystä eri standardien tulkinnan välillä sekä helpottaa yritysten sertifiointiauditointeja. Moni yritys kuitenkin miettii kuumeisesti, mikä ISO 45001 -standardissa on muuttunut aiempaan OHSAS 18001 -standardiin verrattuna?

ISO 45001 painottaa ylimmän johdon sitoutumista ja työntekijöiden mukaan ottamista työterveyttä ja työturvallisuutta edistäviin prosesseihin, kuten politiikkojen sekä riskinarviointien laadintaan. Erityisen keskeisessä roolissa ISO 45001 -järjestelmässä on myös työturvallisuuteen vaikuttavien sidosryhmien huomioiminen. Yrityksen tulisikin ottaa esimerkiksi korporaation sisäisten vaatimusten lisäksi huomioon muun muassa viranomaisten vaatimukset työterveyden ja työturvallisuuden suhteen. Lisäksi huomiota on tärkeä kiinnittää riskien hallintaan esimerkiksi sopimuskumppanien tai urakoitsijoiden osalta. ISO 45001 ottaakin huomioon työterveys- ja työturvallisuusasioiden hallinnan aiemmin totuttua laajemmassa mittakaavassa.

Suorituskyvyn mittaamista ja jatkuvaa parantamista

Suorituskyvyn mittaamisella ja jatkuvalla parantamisella on luonnollisesti tärkeä asema onnistuneen järjestelmän toteuttamisessa. Yrityksen on ISO 45001 -järjestelmässä muun muassa määritettävä, mitä turvallisuuteen liittyviä tekijöitä mitataan, millä tulokset varmistetaan oikeiksi, milloin mittaukset toteutetaan ja miten mittaustiedot viestitään omalle organisaatiolle ja sidosryhmille. Mittauksin voidaan seurata esimerkiksi työterveysvalituksia, onnettomuuksia, työhön liittyviä vaaratilanteita tai vammoja. Yritys voi tulosten perusteella tehdä vertailua esimerkiksi muihin organisaatioihin, standardeihin sekä yleisiin työterveys- ja työturvallisuustilastoihin. Riskien hallinnassa ISO 45001 korostaa työntekijöiden osaamiskriteerien määrittelyä OHSAS 18001 -järjestelmää voimakkaammin. Vaarojen tunnistamisessa keskeisessä roolissa on myös työntekijöiden kykyjen ja ihmisen toiminnasta johtuvien tekijöiden kuten inhimillisten virheiden huomioiminen. Henkilöstön on myös luonnollisesti oltava tietoinen oman toiminnan vaikutuksesta järjestelmän toimivuuteen. Tämä voidaan taata esimerkiksi organisaation eri portailla järjestettävillä koulutuksilla. Laajennetun riskinhallinnan ohella ISO 45001 keskittyy myös järjestelmän mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin.

Siirtyminen OHSAS 18001 -järjestelmästä uuteen ISO 45001 -järjestelmään

Mikäli yrityksesi siirtyy vanhasta OHSAS 18001 -järjestelmästä uuteen ISO 45001 -standardin mukaiseen järjestelmään, voi prosessin laittaa aluille esimerkiksi seuraavilla yksinkertaisilla vaiheilla:

  1. Tee analyysi sidosryhmistä sekä sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa liiketoimintaasi
  2. Mieti miten riskit saadaan hallittua koko hallintajärjestelmässä mukaan lukien sidosryhmät
  3. Määrittele hallintajärjestelmän tavoite ja soveltamisala
  4. Vakiinnuta edellä mainituilla tiedoilla prosessit, riskien arviointi, koulutus sekä turvallisuuden seurantaan käytettävien indikaattorien määrittäminen

Mikäli yrityksesi lähtee liikkeelle ilman aikaisemmin laadittua OHSAS 18001 -järjestelmää, voi prosessin käynnistää esimerkiksi työterveys- ja työturvallisuuspolitiikan sekä tavoitteiden määrityksellä. Prosessille tulee laatia riittävä aikataulu sekä perusteellinen suunnitelma tavoitteeseen pääsemiseksi. Tämän jälkeen voi kartoittaa esimerkiksi resursseihin ja pätevyyksiin liittyviä puutteita, jotka tarvitsevat ratkaisua ennen järjestelmän laatimista ja käyttöönottoa.

Ecobio auttaa mielellään asiantuntijana ISO 45001 laadinnassa tai standardiin liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä osoitteeseen info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

 

Ville Soininen, 

Ecobio Manager, palvelupäällikkö

27.11.2018, Helsinki