Home » Lakirekisteri

Kategoria: Lakirekisteri

SVHC

6 uutta ainetta lisätty erityistä huolta aiheuttavien aineiden (SVHC) ehdokasluetteloon

15.1.2019

EU:n jäsenmaiden komitea (Member State Committee, MSC) on tunnistanut 6 uutta ainetta erityistä huolta aiheuttaviksi aineiksi (SVHC), ja nämä on lisätty ehdokasluetteloon lupamenettelyä varten. Luettelossa on lisäyksen jälkeen 197 ainetta. Ehdokasluetteloon sisällyttäminen tuo välittömästi velvollisuuksia aineen toimittajille, ja ehdokasluettelosta aine voi päätyä REACH-asetuksen luvanvaraisten aineiden luetteloon (Liite XIV).

Luetteloon lisätyt aineet ovat:

  • 2,2-bis(4′-hydroxyphenyl)-4-methylpentane (CAS 6807-17-6): Lisääntymismyrkyllinen.
  • Benzo[k]fluoranthene (CAS 207-08-9): Syöpää aiheuttava, hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Fluoranthene (CAS 206-44-0): Hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Phenanthrene (CAS 85-01-8): Erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • Pyrene (CAS 129-00-0): Hitaasti hajoava, biokertyvä ja myrkyllinen (PBT) ja erittäin hitaasti hajoava ja erittäin voimakkaasti biokertyvä (vPvB).
  • 1,7,7-trimethyl-3-(phenylmethylene)bicyclo[2.2.1]heptan-2-one (CAS 15087-24-8): Hormonitoimintaa häiritsevä.

ECHA:n tiedote: Six new substances added to the Candidate List

Ecobion asiantuntijat auttavat mielellään kemikaalilainsäädännön kysymyksissä. Kysy neuvoa tai pyydä lisätietoa meiltä, info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

Ecobio Manager – Säädösseuranta ja Kemikaalihallinta

lupamenettelyiden

Hallitus antanut esitykset lupamenettelyiden sujuvoittamiseksi

Ympäristönsuojelulakiin on annettu hallituksen esitys (HE 269/2018), jossa esitetään lupamenettelyiden yhteensovittamista. Kyseessä on ns. yhden luukun lainsäädäntöhanke, joka sujuvoittaisi lupamenettelyä. Lupamenettelyiden lisäksi muutos koskisi ympäristövaikutusten arviointia. Muutosten on tarkoitus astua voimaan 1.1.2021.

Esityksen mukaan useat lupamenettelyt ja viranomaispäätökset voitaisiin jatkossa yhdistää yhdeksi menettelyksi. Tällöin lupahakemukset jätetään ja kuulutetaan samanaikaisesti ja päätökset annetaan samanaikaisesti. Yhteensovittamisen edellytyksenä olisi, että hankkeelle haetaan ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa, vesilain mukaista lupaa tai maa-aineslain mukaista lupaa. Luvanhakija voi päättää, sovitetaanko yhteiskäsittelyä. Yhteensovittaminen voisi myös koskea vain osaa hankkeen edellyttämistä lupamenettelyistä.

Uudistukseen liittyy myös uusi valtion lupa- ja valvontavirasto (LUOVA), joka perustetaan maakuntauudistuksen yhteydessä 1.1.2021 alkaen. Lupien yhteiskäsittely ja päätöksen antaminen helpottuvat, kun luvittava ja valvova viranomainen eivät ole enää erillään.

YVA- ja lupamenettelyjen yhteensovittaminen toteutettaisiin säätämällä mahdollisuudesta kuulla ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta ympäristölupamenettelyn yhteydessä. Yhteiskuulemiselle säädettäisiin varattavaksi vähintään 45 päivän ja enintään 60 päivän kuulemisaika. Yhteiskuuleminen koskisi hankkeita, joissa ei ole useita realistisia toteuttamisvaihtoehtoja.

Yhden luukun periaatteen tehokas toteuttaminen lupamenettelyissä edellyttää, että asiointi eri viranomaisissa voi tapahtua sähköisesti. Lupien sähköistä käsittelyä ehdotetaan hallituksen esityksessä HE 268/2018. Sähköinen käsittely nopeuttaa lupamenettelyä ja helpottaa kuulutusta. Sähköisen käsittelyn on tarkoitus astua voimaan 1.1.2020.

Ilmoitusmenettely osaksi ympäristönsuojelulakia

Ympäristölupia vähentävä ilmoitusmenettely on astunut voimaan lakimuutoksella 1.1.2019. Muutoksen myötä osa aikaisemmin ympäristölupaa velvoittavista toiminnoista siirrettiin ympäristölupamenettelyä kevyempään ilmoitusmenettelyyn (YSL:n uusi luku 10 a). Ilmoitus on tehtävä vähintään 120 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista, mutta viranomainen voi ilmoituspäätöksessään myöntää aloittamisluvan myös aikaisemmin. Myös useita lain pykäliä tarkistettiin siten, että ympäristöluvanvaraista ja osin rekisteröitävää toimintaa koskevat säännökset ulotettiin koskemaan myös ilmoituksenvaraista toimintaa.

Ilmoituksenvaraiset toiminnot on esitetty lain liitteessä 4. Ilmoituksenvaraisia toimintoja ovat nestemäisten kemikaalien varastointi (100-50 000 m3), sahalaitokset (kapasiteetti < 20 000 m3), koneellinen kullankaivuu, tietyn eläinsuojat, autovarikot, ampumaradat, eläintarhat ja huvipuistot sekä joukko elintarvike- ja rehuteollisuuden toimintoja. Nykyiset lupapäätökset jäävät voimaan eikä ilmoitusta tarvitse tehdä, mikäli toiminta on pudotettu luvanvaraisesta ilmoituksenvaraiseksi.

 

Ecobio auttaa mielellään lupamenettelyihin liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

SVHC

KemiDigin käyttöönotto lähenee

KemiDigin (kemikaalitietojen digitaalinen hallinta) tavoitteena on luoda sujuva sähköinen palvelu yritysten kemikaaleihin liittyvien ilmoitusvelvoitteiden hoitamiseen, jossa kemikaalitiedot ovat yhdessä palvelussa tietoja tarvitsevien saatavilla. Palvelu otetaan käyttöön vuoden 2019 alkupuolella, jonka jälkeen yritykset hoitavat kemikaaleihin liittyvät ilmoitusvelvoitteet KemiDigin kautta. Myös kemikaalilaitosten toiminnantason määritykseen käytettävä suhdelukulaskuri siirtyy KemiDigiin.

KemiDigin ytimen muodostavat:

  • kemikaalirekisteri, joka sisältää markkinoilla olevat vaaralliset kemikaalit
  • ainerekisteri, jossa on tietoja aineista ja niistä koostetuista ryhmistä

Keskeiset päivämäärät:

  • KemiDigin käyttöönoton vuoksi kemikaali-ilmoitusten toimittaminen sähköpostitse kemikaalituoterekisteriiin päättyi 30.11.2018
  • 11.2018 mennessä toimitetut kemikaali-ilmoitukset siirtyvät KemiDigiin ja ovat yritysten käytettävissä
  • Uusia ilmoituksia voi toimittaa KemiDigiin helmikuussa 2019
  • Kemikaali-ilmoituksiin liittyvien määrätietojen keruuta vuodelta 2018 ei toteuteta vuoden 2019 maaliskuun alussa, vaan KemiDigin kautta myöhemmin kerrottavana ajankohtana

Ecobio auttaa mielellään KemiDigiin liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

energia

Blogi: Ajankohtaista energiakatselmuksista ja energianhallintajärjestelmästä

Energialla on merkittävä rooli vastuullisuus- ja kestävyysnäkökulmasta. Energiasektori aiheuttaa suurimman osan kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa. Yritysten energia-asioiden hallintaan liittyen on menossa useita muutoksia.

Suurten yritysten pakolliset energiakatselmukset toiselle kierrokselle

Energiatehokkuuslaki (1429/2014) velvoittaa suuret yritykset tekemään energiakatselmuksia vähintään neljän vuoden välein. Ensimmäinen energiakatselmuksien määräaika oli 5.12.2015 mennessä ja nämä tehdyt katselmukset on uusittava 5.12.2019 mennessä.

Lakisääteiset energiakatselmukset koskevat suuria yrityksiä, eli yrityksiä, joilla on yli 250 työntekijää, tai joiden liikevaihto on yli 50 miljoonaa euroa ja tase yli 43 miljoonaa euroa. Velvoite ei koske yrityksiä, joilla on joko energiatehokkuussopimus ja energiatehokkuusjärjestelmä ETJ+, tai sertifioitu ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä ja sertifioitu ETJ+. Suuri yritys välttää energiakatselmusvelvoitteen myös sertifioidulla ISO 50001 -energianhallintajärjestelmällä.

Energiakatselmuksen vastuuhenkilöllä on oltava Energiaviraston myöntämä pätevyys. Pätevyyden suorittaneet henkilöt löytyvät Energiaviraston ylläpitämästä vastuuhenkilörekisteristä.

Energiakatselmukseen kootaan tarvittavat tiedot yrityksen energiatehokkuuden parantamismahdollisuuksien kartoittamista varten, eli käytännössä kaikki yrityksen energiaa käyttävät toiminnot, ja niiden avulla tunnistetaan tärkeimmät kehittämiskohteet. Ideana on löytää merkittävimmät ja kustannustehokkaimmat energiatehokkuustoimenpiteet, ja siten auttaa yritystä hallitsemaan paremmin energiankulutustaan ja tuoda yritykselle hyötyjä vähentämällä energiankulutusta ja energiankäyttöön liittyviä kustannuksia. Energiakatselmus sisältää suunnitelman tulevista kohdekatselmuksista, joissa kartoitetaan yksityiskohtaisesti kohteen nykytila ja tehostamismahdollisuudet.

ISO 50001:n uudet vaatimukset

ISO 50001 -standardi määrittelee energiahallintajärjestelmän laatimiseen, toteuttamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät vaatimukset. Tällaisen energiahallintajärjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa organisaatiolle systemaattisen lähestymistavan energiatehokkuuden parantamiseksi. Energiatehokkuuden parantaminen pitää sisällään mitattavissa olevat parannukset energiatehokkuudessa, energiankäytössä ja -kulutuksessa. Standardista julkaistiin elokuussa 2018 uusi versio, joka korvaa aiemman, vuoden 2011 version. Merkittävimpiä muutoksia ovat standardin muuttaminen vastaamaan ISO-johtamisjärjestelmästandardien ylätason rakennetta (high level structure, HLS) sekä keskittyminen koko organisaation energiatehokkuuden parantamiseen. Lisäksi standardia on korjattu ja kehitetty käyttökokemusten pohjalta tekemällä siihen pieniä tarkennuksia.

ISO-johtamisjärjestelmää on systemaattisesti muutettu noudattamaan yhtenäistä ylätason rakennetta. Näin ollen ISO 9001, 14001 ja 45001 – ja nyt 50001 – noudattavat samaa rakennetta ja käyttävät yhteneviä termejä ja niiden määritelmiä. Näin ollen ISO 50001:n aiempi kronologinen järjestys muuttuu aihealuekohtaiseksi järjestelmäksi. Lisäksi ISO 50001 on nyt yhtenevä muiden ISO-johtamisjärjestelmästandardien kanssa riskiperusteisen lähestymistavan osalta. Tämä helpottaa rinnakkaisten järjestelmien hallintaa ja energianhallintajärjestelmään saa käytännössä apua muista ylätason rakennetta noudattavista johtamisjärjestelmistä.

ISO 50001 painottaa koko organisaation energiatehokkuuden parantamista ja energiankulutuksen vähentämistä. Standardi vaatii entistä selkeämmin osoittamaan jatkuvaa energiatehokkuuden parantamista. ISO 50001:lle on voimassa kolmen vuoden siirtymäaika.

Energia-asioihin apua Ecobion asiantuntijoilta

Suurten yritysten on uusittava energiakatselmuksensa joulukuuhun 2019 mennessä. Nyt on hyvä aika tarkistaa edellisen energiakatselmuksen toimenpide-ehdotukset ja kohdekatselmukset sekä suunnitella ja toteuttaa uusi energiakatselmus. Näin katselmukset ehtii toteuttaa hallitusti, järjestelmällisesti ja ajallaan.

Ecobio on auttanut useita yrityksiä energianhallintaan ja energiakatselmuksiin liittyvissä asioissa. Meiltä löytyy päteviä energiakatselmoijia yrityksenne tarpeisiin. Kysy myös Ecobio Manager -säädösseurantapalvelua mm. energiatehokkuuteen liittyvien säädösten seurantaan. Mikäli yrityksesi kaipaa asiantuntija-apua energiakatselmuksissa ja energiatehokkuuteen liittyvissä asioissa, ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

 

Leena Tähkämö,

Johtava konsultti

18.12.2018, Helsinki

ISO 45001

Blogi: ISO 45001 yrityksesi työterveyden ja työturvallisuuden hallintaan

Työterveyteen ja työturvallisuuteen keskittyvän ISO 45001 -johtamisjärjestelmän standardi saatiin pitkän valmistelun jälkeen julkaistua maaliskuussa 2018. Kyseinen standardi takaa yritykselle kansainvälisesti hyväksytyn viitekehyksen työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden parantamiseen, työpaikan riskien vähentämiseen, terveellisempien ja turvallisempien työolosuhteiden luomiseen sekä työtapaturmien ja sairauksien välttämiseen. Uuteen standardiin siirtymisessä sovelletaan 3 vuoden siirtymäaikaa. Siirtyminen vanhasta OHSAS 18001 työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmästä uuteen ISO 45001 mukaiseen järjestelmään tulee siis tehdä viimeistään maaliskuussa 2021.

ISO 45001 -standardin rakenne on tehty yhdenmukaiseksi vuonna 2015 julkaistujen ISO 14001 -ympäristöstandardin ja ISO 9001 -laatustandardin kanssa, mikä vähentää väärinymmärrystä eri standardien tulkinnan välillä sekä helpottaa yritysten sertifiointiauditointeja. Moni yritys kuitenkin miettii kuumeisesti, mikä ISO 45001 -standardissa on muuttunut aiempaan OHSAS 18001 -standardiin verrattuna?

ISO 45001 painottaa ylimmän johdon sitoutumista ja työntekijöiden mukaan ottamista työterveyttä ja työturvallisuutta edistäviin prosesseihin, kuten politiikkojen sekä riskinarviointien laadintaan. Erityisen keskeisessä roolissa ISO 45001 -järjestelmässä on myös työturvallisuuteen vaikuttavien sidosryhmien huomioiminen. Yrityksen tulisikin ottaa esimerkiksi korporaation sisäisten vaatimusten lisäksi huomioon muun muassa viranomaisten vaatimukset työterveyden ja työturvallisuuden suhteen. Lisäksi huomiota on tärkeä kiinnittää riskien hallintaan esimerkiksi sopimuskumppanien tai urakoitsijoiden osalta. ISO 45001 ottaakin huomioon työterveys- ja työturvallisuusasioiden hallinnan aiemmin totuttua laajemmassa mittakaavassa.

Suorituskyvyn mittaamista ja jatkuvaa parantamista

Suorituskyvyn mittaamisella ja jatkuvalla parantamisella on luonnollisesti tärkeä asema onnistuneen järjestelmän toteuttamisessa. Yrityksen on ISO 45001 -järjestelmässä muun muassa määritettävä, mitä turvallisuuteen liittyviä tekijöitä mitataan, millä tulokset varmistetaan oikeiksi, milloin mittaukset toteutetaan ja miten mittaustiedot viestitään omalle organisaatiolle ja sidosryhmille. Mittauksin voidaan seurata esimerkiksi työterveysvalituksia, onnettomuuksia, työhön liittyviä vaaratilanteita tai vammoja. Yritys voi tulosten perusteella tehdä vertailua esimerkiksi muihin organisaatioihin, standardeihin sekä yleisiin työterveys- ja työturvallisuustilastoihin. Riskien hallinnassa ISO 45001 korostaa työntekijöiden osaamiskriteerien määrittelyä OHSAS 18001 -järjestelmää voimakkaammin. Vaarojen tunnistamisessa keskeisessä roolissa on myös työntekijöiden kykyjen ja ihmisen toiminnasta johtuvien tekijöiden kuten inhimillisten virheiden huomioiminen. Henkilöstön on myös luonnollisesti oltava tietoinen oman toiminnan vaikutuksesta järjestelmän toimivuuteen. Tämä voidaan taata esimerkiksi organisaation eri portailla järjestettävillä koulutuksilla. Laajennetun riskinhallinnan ohella ISO 45001 keskittyy myös järjestelmän mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin.

Siirtyminen OHSAS 18001 -järjestelmästä uuteen ISO 45001 -järjestelmään

Mikäli yrityksesi siirtyy vanhasta OHSAS 18001 -järjestelmästä uuteen ISO 45001 -standardin mukaiseen järjestelmään, voi prosessin laittaa aluille esimerkiksi seuraavilla yksinkertaisilla vaiheilla:

  1. Tee analyysi sidosryhmistä sekä sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa liiketoimintaasi
  2. Mieti miten riskit saadaan hallittua koko hallintajärjestelmässä mukaan lukien sidosryhmät
  3. Määrittele hallintajärjestelmän tavoite ja soveltamisala
  4. Vakiinnuta edellä mainituilla tiedoilla prosessit, riskien arviointi, koulutus sekä turvallisuuden seurantaan käytettävien indikaattorien määrittäminen

Mikäli yrityksesi lähtee liikkeelle ilman aikaisemmin laadittua OHSAS 18001 -järjestelmää, voi prosessin käynnistää esimerkiksi työterveys- ja työturvallisuuspolitiikan sekä tavoitteiden määrityksellä. Prosessille tulee laatia riittävä aikataulu sekä perusteellinen suunnitelma tavoitteeseen pääsemiseksi. Tämän jälkeen voi kartoittaa esimerkiksi resursseihin ja pätevyyksiin liittyviä puutteita, jotka tarvitsevat ratkaisua ennen järjestelmän laatimista ja käyttöönottoa.

Ecobio auttaa mielellään asiantuntijana ISO 45001 laadinnassa tai standardiin liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä osoitteeseen info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

 

Ville Soininen, 

Ecobio Manager, palvelupäällikkö

27.11.2018, Helsinki

lupamenettelyiden

Ilmoitukset energiamerkinnän tuotetietokantaan 1.1.2019 alkaen

EU:n energiamerkintäasetus ((EU) 2017/1369) velvoittaa 1.1.2019 alkaen tavarantoimittajat syöttämään tietoa omista tuotteistaan komission ylläpitämään tuotetietokantaan (EPREL – European product registry for energy label). Vaatimus koskee 1.1.2019 alkaen kaikkia uusia malleja ja näistä tavarantoimittajan, eli valmistajan tai maahantuojan, tulee syöttää energiamerkintätiedot tuotetietokantaan jo ennen markkinoille saattamista. Tietojen toimittaminen tuotetietokantaan koskee myös 1.8.2017-1.1.2019 välisenä aikana markkinoille saatettuja malleja. Näistä malleista tiedot tulee toimittaa viimeistään 30.6.2019, eli tavarantoimittajalla on puoli vuotta aikaa ilmoittaa tiedot jo markkinoilla olevista malleista.

Tuotetietokannassa on kaksi osaa;

  • julkinen osa, jonka tarkoitus on antaa kuluttajalle tietoa tuotteiden energiamerkinnästä sekä tuoteselosteista,
  • sekä vaatimusten noudattamista koskeva osa, johon syötetään tarkempia teknisiä tietoja viranomaisvalvontaa varten.

Muutokseen valmistautuminen on syytä aloittaa heti tunnistamalla ne tuotteet, jotka ovat ilmoitusvelvollisuuden piirissä.

Lue lisää aiheesta Energiaviraston nettisivuilta. https://ekosuunnittelu.info/energiamerkinnan-tuotetietokanta/

Ecobio auttaa mielellään energiamerkintään liittyvissä asioissa. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä osoitteeseen info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

biosidipäiviltä

Blogi: Kuulumisia biosidipäiviltä

Euroopan kemikaalivirasto (ECHA) järjesti sidosryhmille suunnatut biosidipäivät 24.-25.10.2018. Tänä vuonna sidosryhmäpäivillä keskusteltiin mm. Brexitin vaikutuksista, hormonitoimintaa häiritsevien yhdisteiden kriteereistä ja niiden vaikutuksista biosidilainsäädännön soveltamiseen sekä lainsäädännön soveltamiseen liittyvistä ajankohtaisasioista – missä mennään, mitä muutoksia tulossa ja miten lainsäädäntöä voidaan kehittää edelleen. Asiantuntijamme Pia Välitalo kokosi yhteen muutamia polttavia ajankohtaisaiheita biosidipäiviltä.

Jäsenmaat eivät ole noudattaneet lupien käsittelyaikoja

EU:n biosidiasetus tuli voimaan jo vuonna 2012, mutta sen soveltamisessa on ollut vaikeuksia. Biosidipäivillä keskustelu kävi kuumana etenkin biosidivalmistelupien ja muiden lupa-asiakirjojen käsittelyaikoihin liittyen. Jäsenvaltiot eivät ole noudattaneet lupien käsittelyaikoja, mikä on johtanut joissain tapauksissa siihen, että markkinoilla ei ole tarvittavia biosidivalmisteita saatavilla. Jopa vuosilla venähtäneet käsittelyajat aiheuttavat suuria ongelmia toimijoille sekä haittaavat markkinoita. ECHA mainitsi, että hakemuksien käsittelyä on viivästyttänyt etenkin tuoteperheiden arviointi, koska hakemukset ovat koskeneet pikemminkin heimoja kuin perheitä. Erittäin laajojen hakemusten arviointi on haasteellista ja työlästä.  Sanktioiden antaminen viivästyksistä ei ole käytännössä mahdollista, koska tällöin sanktioita jouduttaisiin antamaan kaikille jäsenvaltioille. ECHA kannusti ilmoittamaan heille mahdollisista viivästyksistä käsittelyajoissa, jolloin he voivat muistuttaa jäsenvaltioiden viranomaisia käsittelyajoista ja niiden takarajoista.

ECHA ja komissio ovat valmistautuneet Brexitiin

Iso-Britannialla on ollut merkittävä rooli EU:n biosidiasetuksen lainsäädännön toimeenpanossa ja kehittämisessä. Brexitin myötä Iso-Britannia ei kuulu EU:n biosidiasetuksen piiriin, jolloin Iso-Britannian viranomaiset eivät jatkossa osallistu esimerkiksi biosidivalmistelupien arviointiin tai riskinarviointikomitean toimintaan.  Iso-Britannialla on useita biosidivalmistelupahakemuksia arvioitavana, joiden käsittely vaatii uudelleenjärjestelyä. ECHA lähestyy hakijoita tai luvan haltijoita R4BP-ohjelman kautta ja tiedottaa mahdollisista muutoksista lupaprosessiin liittyen. Brexitiin liittyy kuitenkin vielä monta kysymysmerkkiä, joten tilannetta kannattaa seurata esimerkiksi ECHA:n Brexit-aiheisilla nettisivuilla (https://echa.europa.eu/fi/uk-withdrawal-from-the-eu).

ECHA uudistaa nettisivujaan

ECHA uudistaa biosidejä käsittelevät nettisivunsa. Uudistuksilla on haluttu edesauttaa biosidivalmisteisiin liittyvien riskien tiedottamista ja kommunikointia sekä tiedon hyödyntämistä. Nettisivujen hakutoimintoja on kehitetty ja biosidivalmisteista on yhä enemmän tietoa saatavilla. Etenkin lupahakemusprosessin kulku ja vaiheet ovat helposti löydettävissä. Tuotteiden ”factsheet”-sivuilla on nähtävissä tuotteen lupakäsittelyn tilannestatus havainnollisesti karttapohjalla (missä maissa hakemus on arvioitavana tai hyväksytty), aikaisemmat arvioinnit ja valmisteyhteenvedot.

Biosidilainsäädännön kiemurat selviksi asiantuntijan avulla

Biosidilainsäädäntö voi tuntua monimutkaiselta tai epäselvältä ja lainsäädäntö on monilta osin vielä kehitteillä.  Asiantuntijamme auttavat mielellään biosidilainsäädäntöön liittyvissä asioissa, kuten valmistelupien laatimisessa tai yksinkertaistetussa lupamenettelyssä.  Mikäli biosidiasetus herättää kysymyksiä, ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

 

Pia Välitalo

Johtaja, kestävän kehityksen konsultointipalvelut

pia.valitalo@ecobio.fi, puh. 020 756 9453

29.10.2018, Helsinki

biosidi

UFI-koodit ja kemikaali-ilmoitus EU:n myrkytystietokeskukseen

Euroopan parlamentin ja neuvoston kemikaalien luokitusta, merkintöjä ja pakkaamista koskevaan CLP-asetukseen (EY/1272/2008) tehdyn muutoksen mukaan seosten maahantuojien ja jatkokäyttäjien (formuloijat) tulee jatkossa tehdä ilmoitus EU-tasolla markkinoille saatetuista vaaraluokitelluista kemikaaliseoksista. Ilmoitus tehdään uudelle EU:n myrkytystietokeskukselle sähköisesti. Ilmoitusportaali on tulossa vuonna 2019.

Ilmoituksessa tulee olla mm. tuotteen tunniste-, vaara-, koostumus- ja myrkyllisyystiedot, toimittajan tunnistetiedot sekä tuotteen kategorisointi EuPCS:n (European Product Categorisation System) mukaan.

Muutos on astunut voimaan 12.4.2017 ja sitä sovelletaan kansallisesti 1.1.2020 alkaen porrastetusti tuoteryhmittäin seuraavasti:

  • Kuluttajatuotteet v. 2020 alkaen
  • Ammattikäyttöön tarkoitetut tuotteet v. 2021 alkaen
  • Teollinen käyttö v. 2024 alkaen
  • Jo ilmoitetut tuotteet v. 2025 alkaen

Osana ilmoitusta kullekin kemikaaliseokselle tulee luoda ainutlaatuinen 16-numeroinen UFI-tunniste (Unique Formula Identifier), jolla myrkytystietokeskukset jatkossa tunnistavat eri kemikaaleja. UFI-tunniste yhdistää tuotteen teollisuuden toimittamiin tietoihin (kauppanimi, koostumus jne.) ja mahdollistaa nopeiden ohjeiden saamisen hätätilanteissa. Tunnisteen voi luoda esim. ECHA:n työkalulla.

UFI-koodi tulee jatkossa olemaan osa myös kemikaalien varoitusetikettiä sekä osa Tukesin kemikaali-ilmoitusta.

Muutoksiin valmistautuminen on syytä aloittaa tunnistamalla omien kemikaaliseosten kohdeyleisö, joka määrää ilmoitusten takarajan. Lisäksi käyttökohteiden ja tuotekategorioiden tunnistus EuPCS:n mukaisesti.

Lue lisää aiheesta ECHA:n nettisivuilta: https://poisoncentres.echa.europa.eu/

Ecobio auttaa mielellään CLP-asetukseen ja UFI-koodeihin liittyvissä asioissa. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä osoitteeseen info@ecobio.fi tai puh. 020 756 9450.

biosidi

Blogi: Päästökatot ja Science Based Targets liiketoiminnassa

Valtioille kohdistetut päästökatot ja yrityksien päästöleikkaukset hillitsevät ilmastonmuutosta. Pariisin ilmastosopimusta tiukemmat päästötavoitteet toimivat yrityksen kilpailuetuna ja auttavat valmistautumaan tulevaan säätelyyn.

Päästöleikkauksista hyötyä ympäristölle ja liiketoiminnalle

Ilmastonlämpenemistä ja fossiilisten energianlähteiden käyttöä pyritään estämään päästökatoilla, joita ovat asettaneet mm. YK ja kansainväliset järjestöt. YK:n jäsenmaat sopivat vuonna 2015 Pariisin ilmastokokouksessa päästötavoitteista. Kansainvälisistä järjestöistä merkittävin toimija on Science Based Targets -aloite, joka pyrkii sitouttamaan yritykset Pariisin ilmastosopimusta selvästi tiukempiin päästötavoitteisiin. EU taas ohjaa jäsenmaitaan ilmaan johdettavien päästöjen vähentämiseen lainsäädännöllä, jota jokaisen valtion tulee soveltaen noudattaa. EU ei kuitenkaan säädä hiilidioksidin päästövähennyksistä kansainvälisten sopimusten takia.

Pariisin ilmastosopimuksella sovittujen päästörajojen soveltamisella ilmaston lämpötilan on laskettu nousevan noin 3-4 ˚C verrattuna aikaan ennen teollistumista. Näin merkittävällä lämpötilan nousulla on huomattavia globaaleja vaikutuksia mm. maankäytön muutoksiin ja ääri-ilmiöihin. Tieteellisen tutkimuksen keinoin on selvitetty, että vielä tehokkaamman päästöjen vähentämisen seurauksena voidaan saavuttaa alle 2 ˚C nousu suhteessa aikaan ennen teollistumista. Päästötasoja, jotka mahdollistavat alle 2 ˚C lämpötilan nousun, kutsutaan termillä ”Science based targets” eli tieteeseen perustuvat tavoitteet.

Tieteeseen perustuvien tavoitteiden soveltamisesta vastaavat Carbon Disclosure Project, YK:n Global Compact -aloite, maailman luonnonvarainstituutti ja WWF. Tarkoituksena on saada yritykset sitoutumaan Pariisin ilmastosopimusta tiukempiin päästötavoitteisiin. Valtioiden ilmastotoimet Pariisin sopimuksen perusteella eivät ole riittäviä, joten yritysten omat toimen määrittävät ilmastonlämpenemisen tason.

Lähes viidesosa maailman 500 suurimmasta yrityksestä on sitoutunut päästötavoitteisiin. Vuonna 2018 päästötavoitteiden soveltamiseen sitoutui 130 uutta yritystä ja yhteensä sitoutuneita yrityksiä on 488 kpl. Suomalaisista yrityksistä tiukemmat päästötavoitteet ovat ottaneet tähtäimeen Alma Media, Elisa, Kesko, Lassila & Tikanoja, Metsä Board, Nokia, Nokia Renkaat, Outokumpu, Outotec, S-Ryhmä, Stora Enso, UPM-Kymmene ja Valmet.

Yritykset hyötyvät panostuksesta päästöleikkauksiin, sillä tällöin ne pysyvät päästökattosäätelyn edellä ja luovat mainetta edelläkävijöinä, mikä heijastuu suoraan rahoittajien ja asiakkaiden kiinnostukseen. Pitkällä tähtäimellä päästöleikkaukset myös ovat suoraan taloudellisesti kannattavia, kun hiiliresurssien hinta nousee. Yritysten keinoja saavuttaa päästötavoitteet ovat mm. uusiutuvien energianlähteiden laajempi käyttö, energiantehokkuuden parantaminen ja uusien, hiilen käytön lopettamiseen keskittyvien liiketoimintamallien toteuttaminen. Tiukkoihin päästötavoitteisiin pääseminen vaatii näiden kaikkien keinojen samanaikaista soveltamista.

EU:n päästökattojen soveltaminen

EU pyrkii lainsäädännöllään säätelemään ilmanlaatua terveyden- ja ympäristönsuojelun näkökulmasta. EU on asettanut päästökattoja, joita se soveltaa lainsäädännön keinoin.

EU on vuonna 2001 säätänyt päästökattodirektiivin (2001/81), joka sisälsi valtiokohtaiset vähentämistavoitteet ilmaan johdettaville päästöille. EU uudisti päästökattodirektiiviä vuonna 2016 (”uusi päästökattodirektiivi”, 2016/2284), jossa asetettiin uudet vähentämistavoitteet rikkidioksidille (SO2), typen oksideille (NOx), pienhiukkasille (PM2,5), haihtuville orgaanisille yhdisteille (VOC) ja ammoniakille (NH3). Vanhassa päästökattodirektiivissä ei ollut velvoitetta vähentää pienhiukkaspäästöjä, jotka on todettu terveydelle haitallisimmiksi ilmapäästöiksi.

Uusi päästökattodirektiivi piti saattaa kansallisesti voimaan 1.7.2018 mennessä, mutta prosessi on venynyt. Direktiivi saatetaan osaksi kansallista lainsäädäntöä ympäristönsuojelulain muutoksella ja muutoksesta on annettu hallituksen esitys. Muutos astunee voimaan syksyn 2018 aikana. Uusia päästövelvoitteita aletaan soveltaa vasta vuodesta 2020 alkaen. Päästöjen raportointia komissiolle koskeva velvoite on tullut voimaan jo 15.2.2017. Suomi on toimeenpannut tämän velvoitteen Suomen ympäristökeskuksen ilman epäpuhtauksiin liittyviä tehtäviä koskevalla täydentävällä määräyksellä (YM5/00/2017).

Muutos ei vaadi toimenpiteitä toiminnanharjoittajille, sillä se koskee kansallisia toimia ilmanlaadun parantamiseksi, kuten ilmansuojeluohjelman laatimista. Ilmansuojeluohjelman tulee sisältää tarvittavat kansalliset toimenpiteet päästöjen vähentämisvelvoitteiden noudattamiseksi. Suomen ympäristökeskus SYKE arvioi uuden direktiivin soveltamisen johdosta Suomelle aiheutuvia vaatimuksia ja arvioinnin perusteella Suomi alittaa sille asetetut päästöjen vähentämisvelvoitteet pääosin jo voimassa olevien EU-säädösten toimeenpanolla.  Arviointi tullaan kuitenkin täsmentämään direktiiviin tehtyjen muutosten takia.

Vaatimustenmukaisuus ja kilpailuetu samassa paketissa

Vaikka EU:n päästökatot eivät suoraan vaikuta yrityksen toimintaan, välillisiä vaikutuksia, mm. päästörajoituksia, niiden soveltamisesta voi seurata. Fossiilisten energianlähteiden käytöstä syntyy ilmastonlämpenemistä aiheuttavan hiilidioksidin ohella myös päästökattodirektiivillä rajoitettuja terveydelle vaarallisia pienhiukkaspäästöjä. Näin ollen liiketoimintamallit, joilla voidaan lisätä uusiutuvien energianlähteiden käytön osuutta, sekä tehokkaammat energiaratkaisut nostavat sekä ilmanlaatua että vähentävät ilmastonlämpenemistä. Yritykselle tällaisten toimenpiteiden soveltaminen on erittäin suositeltavaa ja kannattava sijoitus tulevaisuuteen. Samalla yritys pystyy varautumaan tulevaan säätelyyn sekä hiilidioksidin että muiden ilman epäpuhtauksien osalta.

Päästövähennyksiin asiantuntijan avulla

Ecobio on auttanut useita yrityksiä uusien kiertotaloutta tukevien ratkaisujen soveltamisessa. Tehokkaita päästövähennykset mahdollistavia keinoja ovat mm. energiatehokkuusselvitykset, hiilijalanjälkilaskenta ja materiaalikatselmukset. Ecobio on myös järjestänyt erilaisia kiertotalouteen liittyviä työpajoja sekä auttanut yrityksiä päästötavoitteiden laskemisessa. Mikäli yrityksesi päästöjen vähentäminen kiinnostaa, ota yhteyttä Ecobion asiantuntijoihin: info@ecobio.fi tai puh. +358 20 756 9450.

 

Masi Mailammi, 

Projektipäällikkö, konsultti

11.10.2018, Helsinki